sunnuntai 12. huhtikuuta 2020

Pääsiäissaarna 2020 (Joh. 20:1-10)

Niin, hyvää pääsiäistä minunkin puolestani, sinne koteihin ja vastaanottimien ääreen.

Viikko sitten näin omituisen unen. Olin jonkinlaisessa vaikeassa tilanteessa, ja kaikki tuntui jotenkin epätoivoiselta. Niinkuin unissa yleensäkin, tässäkään ei tapahtunut oikein mitään järkevää, maustan vain sen epämiellyttävän tunteen, mikä minulla siinä oli. Kaikki oli jotenkin usvaista, mutta sen muistan, että asioihin löytyi helpotusta ja ratkaisu. Muistan sanoneeni toisille, ympäröivälle joukolle siinä unessa, että kyllä kaikki järjestyy. Nimittäin lopulta Jeesus tulee, ja ottaa hallintavallan kaikista asioista. Että ei meidän auta kuin luottaa ja uskoa tähän. Ja siinä hetkessä tunsin helpotusta, kun ympärilläni olevat olivat samaa mieltä. Ja totesivat tämän saman, että niinhän se on. Aikojen lopulla Jeesus tulee, ja järjestää kaikki asiat parhain päin. Ei meillä ole mitään muutakaan, mistä hakea turvaa.

No, niin kuin yleensä tapahtuu, sitten heräsin unestani. Oli vielä pimeä aamuyö, ja ymmärsin, että kaikki olikin ollut vain unta. Ajattelin hieman tilannetta missä olin, sängyssä, puolisoni vieressä. Mielessä oli vielä edellisen illan televisiouutisten ja surfailujen asiat, koskien Koronavirusepidemiaa. Sitä, miten Tuo elämämme muuttanut virus ei olisikaan mikään kertaluontoinen juttu, vaan että tutkijoiden mukaan se saattaisi jäädä vaikeuttamaan ihmiskunnan elämää pitkäksikin aikaa. Miten rokotetta nyt kyllä kehitetään, mutta todennäköisesti virus ehtii muuntautua, ennen kuin rokote valmistuu ja näin piinamme sen kanssa vain jatkuisi ja jatkuisi. Olisivatko siis eristyksetkin ja liikkumisrajoitukset vasta alkusoittoa…?

Silloin aamuyöstä minusta tuntui, kuin olisinkin herännyt hyvästä unesta painajaiseen. Siis päinvastoin kuin yleensä. Useinhan olen herännyt painajaisesta ja helpottuneena todennut, että kaikki olikin vain unta. Nyt kävi toisinpäin. Siellä unen rajamailla totesin, ettei Jeesus ollutkaan tulossa korjaamaan asioita. Ja että aika ei ollutkaan lopussa, ja eikä niihin ollutkaan tulossa ratkaisua.

No, en usko, että uneni ja tuolloiset ajatukseni kuvastaisivat todellisuutta. Tai toimisivat jonkinlaisena profetiana meille tänään. Tämä kaikki tapahtui muutamaa päivää ennen kuin palasin kahden viikon lomaltani takaisin työhön. Loma oli kulunut rajoitusten vuoksi lähinnä kotisohvalla, kuunnellen uutisia epidemian etenemisestä ja harmitellen omien lomasuunnitelmien kariutumista. Varmaankin uni ja aamuyön houreet kuvastivat ennemminkin sitä negatiivisen tiedon tulvaa, jonka uhriksi me jokainen olemme viime viikkoina joutuneet. Paljon on muuttunut viime viikkoina, ja seurakunnassakin on jouduttu keksimään pyörä uusiksi, moneen kertaan.

Eräs kollega muistutti hyvin, kaiken negatiivisen keskellä, ettei pääsiäistä ole kuitenkaan peruttu. Sen juuret ovat paljon syvemmällä ja paljon pidemmällä, kuin muutaman viikon tai kuukauden takaisessa mullistuksessa.

Jo Vanhassa testamentissa kerrotaan pääsiäisen juurista, kun valittu Israelin kansa oli vankina Egyptin orjuudessa. Juutalaiset viettävät pesah-juhlaa sen muistoksi, kun Mooses johdatti orjuutetun kansan ihmeellisellä tavalla pois tuolta orjuuden maasta. Nimi pesah on hepreaa ja tarkoittaa "kulkea ohi". Se viittaa viimeiseen vitsaukseen, jolla Jumala koetteli egyptiläisiä, koska he eivät suostuneet päästämään israelilaisia vapaiksi. Jumala surmasi egyptiläiset esikoispojat, mutta israelilaisten hän oli käskenyt uhrata karitsan ja sivellä ovenpielensä sen verellä. Jos ovi oli sivelty verellä, säästyivät esikoiset hengissä. Ja tätä egyptiläiset eivät enää kestäneet ja israelilaiset pääsivät vapaiksi.

Tänä aikana moni meistä toivoo ja rukoilee, että vitsaus menisi ohi, ja me ja meidän läheisemme saisimme säilyä terveinä. Epidemian tuleminen lähelle kauhistuttaa ja herättää kysymyksiä kaiken merkityksestä. Kuulemme kertomuksia kuolemista ja kannamme huolta riskiryhmiin kuuluvien läheistemme vuoksi. Toisaalta omakin tila ahdistaa, ja rajoitusten kanssa eläminen tuntuu vaikealta.

No pääsiäistä ei ole kuitenkaan peruttu, siitä kai me saamme todistuksen tänäänkin. Tänään kaikkialla julistetaan kristuksen ylösnousemusta ja voittoa kuoleman valloista, olkoonkin, että monessa maassa eletään nyt kuin kuoleman varjon maassa. Eikö tämä kerro uskon salatusta luonteesta? Vaikka nyt emme voi kaikkea nähdä tai ymmärtää, jotakin suurempaa on murtautumassa esiin uskon maailmassa. Kirjoittaahan Paavalikin, että nyt me vielä katselemme kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta kerran näemme kasvoista kasvoihin. Ja vaikka nyt elämämme on kuin unennäköä, kerran kaikki muuttuu uudeksi ja todeksi, missä kaikki hämäräperäisyys ja epätodellinen on poissa.

Pääsiäisen evankeliumi kertoo meille uskomme perustasta, Kristuksen ylösnousemuksesta. Ja siitä, miten Jeesuksen ystävät saivat haudalla nähdä ylösnousemuksen merkit. Suuri kivi oli vieritetty pois haudan suulta, hauta oli tyhjä, jäljellä oli vain kasvoja peittänyt hikiliina ja käärinliinat. Oppilaiden ymmärrys oli vielä vaillinaista, näiden ihmeellisten asioiden äärellä. Toisesta opetuslapsesta sanotaan, että hän uskoi nähdessään tyhjän haudan, mutta ei hän eikä Pietarikaan olleet käsittäneet, että jo kirjoitukset olivat ennustaneet Jeesuksen ylösnousemuksen.

Niin, kirjoituksissahan se sanotaan: Herra sitoo haavat, hän parantaa, kolmantena päivänä hän nostaa ylös, eikä anna meidän vaipua kuoleman valtaan. Monenlaisten profetioiden kautta Jumala julistaa voittoaan, ja myös Kristuksen ylösnousemusta. Siitä me pääsemme osalliseksi uskon kautta jo nyt, tässä hetkessä, kun luemme ja kuulemme Jumalan sanaa, ja otamme sen vastaan. Ja kun poikkeustila päättyy saamme yhdessä käydä jälleen myös ehtoollispöytään, ja ottaa vastaan pelastuksen lahjan, Jeesuksen ruumiin ja veren.

Niin, Jumala antaa meille ylösnousemuksen merkkejä, jolloin emme jää vain tulvan odotukseen, kuten siinä näkemässäni unessa. Tai vain epätoivoiseen tunteeseen, ettei mitään helpotusta olisi edes tulossa. Pelastuksen päivä on jo nyt ja sen käsittämiseen ei tarvita mitään erinomaisia persoonallisia kykyjä tai ihmisymmärrystä. Riittää, kun katsomme näitä ylösnousemuksen merkkejä, jotka Jumala meille osoittaa. Ja uskossa jäämme hänen varaansa.

Katsokaapa tänne kirkkomme etuosaan… Meilläkin on täällä kirkossamme hienoja merkkejä pelastuksen lahjasta.

Meidän kirkossamme on kaksi alttaritaulua, alkuperäinen C.P. Elfströmin maalaus sekä vuonna 1917 kirkkoon tuotu Felix Frangin maalaus. taidearvioiden mielestä nämä teokset ovat hyvin toisentyyppiset tyyliltään eivätkä ehkä sopisi ulkonäkönsä puolesta samaan tilaan tai kirkkoon. Itse kuitenkin ajattelen, että meillä on tässä kirkossamme harvinaiset aarteet, kun huomaamme, mitä nämä teokset esittävät: Niissä on kuvattu pelastushistorian keskeisimmät tapahtumat.

Frangin teos kuvaa Kristuksen ristiinnaulitsemista. Se kertoo meille Jumalan ehdottomasta rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan. Kristus kävi ristille, kärsi ja kuoli meidän puolestamme, ettei meidän tarvitsisi pelätä rangaistusta synneistämme. Sen kautta Jumala sanoo meille tänäänkin: älä pelkää!

Elfströmin maalaus taas kuvastaa Kristuksen ylösnousemusta. Moni pitää maalausta hieman epärealistisena ja kuvausta jotenkin käsittämättömänä. Mutta eikö se ole silloin, kuin ylösnousemus itsekin. Emme me ihmiset sitä voi täysin käsittää. Tai ainakin se on jotakin muuta, kuin mitä me siitä ajattelemme. Kuitenkin se julistaa sitä, miten Kristus kuollessaan on voittanut kuoleman vallan. Ja Ylösnousemisellaan lahjoittanut myös meille iankaikkisen elämän. Tämän turvin me saamme käydä vaikeisiinkin aikoihin, sillä kerran meille on luvattu myös pelastus ja vapaus. Aamen.

perjantai 27. maaliskuuta 2020

Syvin paastonaika alkaa

”Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla. Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille.” (Luuk. 13:34-35)

Näin synkästi Jeesus profetoi ensi sunnuntain evankeliumissa, kun sai kuulla Herodeksen häneen kohdistuvasta vihasta. Jeesus ei lähtenyt kuitenkaan pakoon, vaan jatkoi työtään odotettavissa olevasta huonosta lopputuloksesta huolimatta.

Tuntuu, kuin tuo profetia olisi tullut todeksi nyt viime päivinä. Outo sairaus on teljennyt ihmisiä kotien seinien sisälle ja julkisia tilaisuuksia on peruttu. Yhteiset kokoontumispaikat ovat hiljentyneet, ja seurakunnan kokoontuva toimintakin on keskeytetty. Miten käy kesätapahtumien? Voidaanko musiikkijuhlia järjestää? Entä MotoGP-kisoja?

Piloille menneet suunnitelmat tulevat maksamaan paljon rahaa. Maan hallitus yrittää auttaa yhteiskunnan eri toimijoita, sairaaloita, yrittäjiä ja kuntia, selviämään. Ettei kävisi niin, että meidänkin paikkakunnan liikkeet, temppelit ja kunnantalot ”jäävät asujaansa vaille”.

Moni kokee vallitsevan poikkeustilanteen pelottavana. Miten minun käy? Entä läheisteni? Mitä voimme tehdä tässä vaikeassa tilanteessa?

Vanhat kristityt opettivat: Rukoillaan ja tehdään työtä. Kadutaan ja paastotaan nyt, kun on sen aika. Ei epidemiaakaan voiteta lopulta kuin Jumalan armon avulla. Tuntuu, ettemme me ihmiset nyt voi varmaksi tietää, mikä on lopulta oikein. Mutta Jumala voi. Ja siksi häneen kannattaa turvautua, ja nöyryydessä, hiljaisuudessa ja rukouksessa kysellä hänen neuvojaan.

torstai 6. helmikuuta 2020

Apu-lehden katsaus seurakuntaamme

Apu-lehti otti minuun yhteyttä viime vuoden puolella. Toimittaja halusi tehdä jutun seurakunnastamme, seurakuntien jäsenmäärän pienentymisestä ja talousvaikeuksista. Ensin epäröin ja halusin keskustella asiasta kirkkoneuvoston kanssa. Päädyimme siihen, että juttu voidaan tehdä, jos sen pääpaino ei ole negatiivisissa asioissa tai kirkosta eroamisessa, ja että saamme tuoda esille myös sitä hyvää työtä jota seurakunnassamme tehdään. Ja miten me yritämme reagoida vaikeaan tilanteeseen.

Aihe oli siis vakava, mutta mielestäni toimittaja sai siitä aikaiseksi oikein mainion ja realistisen jutun. Se julkaistiin Apu-lehden numerossa 3/2020. Tässä linkki verkkojulkaisuun:

https://www.apu.fi/artikkelit/seurakuntien-talous-kriisissa-dramaattinen-muutos-viiden-viime-vuoden-aikana

sunnuntai 22. joulukuuta 2019

Jouluaaton lupaus: En saarnaa uskontopolitiikasta, Al-Holin lapsista tai maailmanlopusta

Joulusaarnan kirjoittaminen lienee papin vaikeimpia työtehtäviä. Kirkko on täynnä väkeä, eikä kaikilla kuulijoilla ole suinkaan läheistä suhdetta kotiseurakuntaansa tai uskonasioihin. Jotakin pitäisi osata sanoa, mielellään puhuttelevaakin, mutta samalla sanottava pitäisi osata sovittaa joulun tilanteeseen. Liian usein me papit olemme tuhlanneet hyvin tilaisuuden puhumalla omista korvasyyhyistä, kuten saarnaopettajat sitä kuvaavat…

Tänä vuonna joulukirkko tarjoaisi paljon herkulliselta tuntuvia mahdollisuuksia. Uskontopolitiikassa on menty karmivaan suuntaan. Valtiovalta ja eri viranomaiset siivoavat kristillistä uskoa pois julkisista tilanteista. Kangasalla kiellettiin Enkeli taivaan -virren aikana seisominen, kun se muistuttaa uskonnon harjoitusta. Apulaisoikeusasiamies katsoi, ettei koulujen joulujuhlia voida pitää kirkoissa, kun kirkko on nimenomaan jumalanpalvelusten toimittamiseen tarkoitettu paikka. Ja virastojen perinteisiä jouluhartauksia jää pitämättä, kun niissä ei kuulemma toteudu uskonnollinen tasavertaisuus.

Taustalla olevia kanteluita eivät tee kuitenkaan muun uskoiset, vaan suomalaiset ateistit, joiden näkemyksen mukaan uskonnonharjoituksen tulee olla vain yksityistä, ei missään tilanteessa yhteisöllistä. Ja uskonnonvapauden tulisi olla vain negatiivista, siis oikeutta uskonnottomuuteen, eikä positiivista, eli oikeutta uskonnon harjoitukseen. Suomalaisessa kontekstissa tilanne on tällä hetkellä ongelmallinen. Valtiovallan ja viranomaisten linjaukset vievät yhteiskuntaamme suvaitsemattomaan suuntaan, eikä kouluissakaan lapsista kasva enää (muitakaan) uskontoja ymmärtäviä.

Joulun alla toinen kuuma poliittinen peruna on ollut Al-Holin pakolaisleirillä olevat suomalaiset, naiset ja lapset. Joulun tulo antaa tähän kiistelyyn oman näkökulmansa. Poliittisessa debatissa on lainattu ahkerasti joulun sanomaa, että nytkö ”laps’ hankeen hukkuu, unhoittuu”, jos pakolaisleirin lapsia ei tuoda Suomeen. Ja toisaalta lehtien mielipidekirjoituksissa on kirottu uutta hallitusta, joka enemmän välittää ulkomaan terroristeista, kuin suomalaisista vanhuksista, jotka makaavat hoitolaitoksissaan omissa ulosteissaan. Konnotaatiot ja mielikuvat näissä asioissa ovat voimakkaita, mutta niitä viljellään nyt runsaasti. Itse olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, ettei minun asiantuntemus taida riittää tämänkään asian oikeudenmukaiseen käsittelyyn, ainakaan joulusaarnassa.

Lauritsalan kirkon kauneimmat joululaulut -tilaisuus pääsi Ylen uutisiin saakka, kun kirkkoherra oli siteerannut joidenkin tieteentekijöiden näkemystä maailmanlopun tulosta. Kirkkokansa oli järkyttynyt asiasta, kollegat ennemminkin puhujan tilannetajun (ja oikeiden uutisten) puutteesta.

Joulukirkko on saarnaajalle vaikea tilanne: kirkko on täynnä väkeä… jotakin pitäisi osata sanoa, mielellään jotakin todellista ja puhuttelevaa… haluanko kohauttaa ja järkyttää? Vai olisiko se ennemminkin median (sosiaalisen ja sen perinteisen) toimintatapa: mitä vavahduttavampi uutinen, sitä enemmän lukijoita, kommentointeja ja jakoja…

Mielestäni joulusaarna ei saisi langeta pelkkiin ajankohtaisuuksiin tai ainakaan seota politiikkaan. Toisaalta tämä merkitsee, että joulusaarna saattaa olla tylsänmakuinen. Ja sitähän sanomamme ei myöskään saisi olla: hajutonta, mautonta, väritöntä…

No luulen, että jokaisella kirkkoon tulevalla on mukanaan omat asiansa, myös taakkansa, joissa riittää kannettavaa näin joulunakin. Siihen mielenmaisemaa moni varmasti odottaa ja kaipaa joulun ilosanomaa ja toivoa.

Laulaja-lauluntekijä Anna Maria Rahikainen, alias Mariska, on kokenut uskontopolitiikan uudet linjaukset, kun hänen laulunsa ”Mestaripiirros” ei kelvannut tunnustuksellisuutensa vuoksi esimerkiksi äidinkielen oppikirjaan. Mariska kuvaa kristillistä uskoa kuitenkin hyvin sanoessaan eräässä haastattelussa, että ”Jeesus menee murtuneisiin sydämiin.”

Uskoisin että tätä moni kirkkoon tuleva kuitenkin kaipaa ja tarvitsee. Joulusanoman ydintä, eikä ajankohtaista päivitystä politiikasta ja uutisvirroista. Siksi lupaan, että tänä jouluna en saarnaa uskontopolitiikasta, Al-Holin lapsista tai maailmanlopusta. Vaikka toki toivon, että joulun sanoma voisi tuoda toivoa näihinkin kipeisiin asioihin.

tiistai 5. marraskuuta 2019

Koskenniskan kyläkirkko 100 vuotta

Viime sunnuntaina juhlistimme Koskenniskan kyläkirkon 100-vuotista taivalta. Tuolloin viime vuosisadan alussa pohdittiin oman seurakunnankin perustamista Pohjois-Iittiin, mutta uskon, että rukoushuonepiiri ja tämä kyläkirkko vastasi silloin ja vastaa edelleen paremmin kylän ja alueen hengellisiin tarpeisiin. Kyläkirkko antaa edelleen mahdollisuuden kehittää tämän kylän ja alueen seurakuntaelämää, ja luo näin myös laajempaa yhteyttä kristittyjen välille.
 
Päivän evankeliumissakin oli käsillä juhlat (ks. Matt. 22:1-14). No tuo päivän evankeliumin juhlatuntu on hieman erikoinen. Ehkä se on tuttu monelle seurakunnan toimijalle ja työntekijälle. Meidän juhliimme ei aina haluta tulla. Monet maailmalliset riennot ovat paljon houkuttelevampia, kuin vaikkapa seurat, jumalanpalvelus tai raamattupiiri.
 
Ja senkin saa huomata, että usein nämä seurakunnalliset tarjoukset eivät kelpaa ns. ensin kutsutuille: Menestyneille ja hyvää ja suosiollista elämää eläville. Sen sijaan ne, joiden elämässä on ollut vaikeuksia, ovat monesti niitä, jotka mieluummin vastaavat kutsuun myönteisesti. Kun on kokenut rakkaudettomuutta, Jumalan rakkaus kelpaa. Kun on kokenut synnin kahleet, tarvitsee oikeasti Vapahtajaa. Ja kun on itse epäonnistunut, tarvitsee vahvaa, voimakasta, kaikkivaltiasta Jumalaa.
 
Näinhän se menee, eikö niin…? Siksi monesti epäonnistujat, huumeiden käyttäjät, alkoholistit, rikoksesta tuomitut ovat kaikkein voimakkaimpia ja vakuuttavampia evankeliumin julistajia. He todella tietävät, mistä puhuvat. Kun omat tiedot taidot ja voimat on riisuttu, silloin Jumalan armo ja voima voi todellakin tuilla esille oikein.
 
Mutta on tuossa evankeliumin juhlatilanteessa vielä toinenkin hämmästyttävä näkökulma. Siis tämän julman väkivallan lisäksi, jota kuningas ja hänen sotajoukkonsa harrastavat. Nimittäin tämä mies, joka oli tullut hääjuhlaan ilman hääpukua.
 
Mistähän puvusta tässä oikein puhutaan? Virressä 621:3 sitä kuvataan hyvin:

Itsessäni olen kyllä kurja, köyhä syntinen,
mutta Yljän puku yllä olen lumivalkoinen.
Olen puhdas, kaunis lilja Mestarini tarhassa,
olen taivaan kypsä vilja armostansa suuresta.

Tämä on sellainen virsi, jota käytän mielellään hautajaisissa. Siinä sanotaan jotakin oleellista meidän uskostamme ja siitä, missä on pelastuksemme lähde. Jo kasteemme hetkellä meidät on puettu valkeaan juhlapukuun. Sen mukana meille lahjoitetaan syntien anteeksiantamus, Jumalan armo ja osallisuus iankaikkisesta elämästä. Kastevesi Jumalan sanaan liitettynä on siis pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. Ja näin meidän likainen matkavaatteemme muuttuu kirkkaan valkeaksi juhlapuvuksi.
 
Viime maanantain lehdessä kehotettiin hautajaisjärjestäjiä tekemään hautajaisista oman näköisiä, ja näin pukemaan vainaja vaikkapa omiin lempiverkkareihin, kun hänet arkutetaan. No tuosta virrenkin sanasta vaarin ottaneena, en haluaisi näin tehdä. Ei meidän omat vaatteemme, omat ominaisuutemme ja omat teot riitä taivaspaikkaan, tai evääksi taivasmatkalle. Kyllä me tarvitsemme jotakin muuta. Kristuksen lahjoittamaa vanhurskautta, sitä pyhyyttä, joka tulee yksin Jumalalta. Sen varassa voimme vasta olla todellisesti puhtaaksi pestyjä ja valmiita taivaan ilojuhlaa varten.
 
Tästä lahjavanhurskaudesta kertoo Juuri kastepuku, konfirmoitavien valkea alba, ja morsiamen valkoinen hääpuku. Ja toivon, että siitä kertoisi myös se puhtaan valkoinen viimeinen asu, joka puetaan päällemme hautajaisarkkuun, kun aikamme täällä on jo päättynyt.
 
On hienoa, että tämä rukoushuone ja kyläkirkko on saanut jo sadan vuoden ajan muistuttaa tämän paikkakunnan ihmisiä Jumalan rakkaudesta, armosta ja syntien anteeksiantamisesta. Sekä siitä evankeliumin ilosta, jonka saamme ottaa vastaan uskon kautta.
 
Tämä kuluva pyhäpäivä muistuttaa meitä siitä, että Jumalan valtakunta on lahja, jonka saamme ottaa vastaan ilmaiseksi. Mutta jos emme ota sitä vastaan, ei meistä ole juhlavieraiksi taivaan ilojuhlaan. Mutta koska Vapahtajamme on kuollut ja kärsinyt Golgatan ristillä meidän vuoksemme, tuo lahja kuuluu meille kaikille, myös kaikkein syntisimmälle ihmiselle.
 
Jeesus lähettää omansa maailmaan todistamaan tästä armosta ja palvelemaan ihmisiä hänen nimessään. Näin jokainen Kristitty on Vapahtajan lähettiläs, kuten evankeliumikirja tätä asiaa kuvaa. Ikään kuin Kristus toiselle ihmiselle, lähimmäiselle. Ja tähän tärkeään tehtävään meidät varustetaan juuri yhteisessä jumalanpalveluksessa, myös täällä Koskenkylän kyläkirkossa.

maanantai 29. heinäkuuta 2019

Uskonto vai rakkaus?

Viime sunnuntain evankeliumissa Jeesus varoitti oman aikansa ihmisiä laittamassa uskonnollisia muotomenoja lähimmäisenrakkauden ja inhimillisyyden edelle: ”Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.”

Meidän kirkoissamme ei viedä uhrilahjoja alttarille, mutta Jeesuksen ohje sopii mietittäväksi, ennen kuin käymme ehtoollispöytään tai osallistumme hengellisiin tilaisuuksiin.

Rakkaus on tärkeämpää kuin uskonto. Mutta elävä usko pitää sisällään rakkaudellisen, armollisen asenteen. Silloinkin, kun se on vaikeaa. Tähän on hyvä pyrkiä, vaikka usein koemmekin epäonnistuvamme siinä. Siksi tarvitaan sovinnon tekoa, joka ei lepää meidän tekojemme varassa, vaan Kristuksen sovitustyössä. Siinä on anteeksiantamus, jonka pitäisi riittää meille jokaiselle.

Meidän rakkautemme ei ole täydellistä. Siitä ensi sunnuntain kirkollinen aihe ”Rakkauden laki” muistuttaa. Kristus tuli täyttämään Jumalan tahdon, hän oli rakkaudessaankin täydellinen, kun me emme sitä ole. Näin hän täytti kaiken meidän puolestamme, että me voisimme turvautua häneen, ja seurata hänen esimerkkiään.

Jumalan rakkaus tulee selvimmin esille siinä, että Jeesus naulittiin ristille meidän syntiemme sovitukseksi. Että me voisimme pelastua, uskomalla häneen.

Siis jos pitää valita, valitse ennemmin rakkaus kuin uskonto. Mutta elävä usko pitää sisällään myös rakkauden ja iankaikkisuuden toivon.

sunnuntai 2. kesäkuuta 2019

Vanhemman puhe Iitin lukion ylioppilasjuhlissa

Arvoisat ylioppilaat, hyvä rehtori, opettajat sekä muut juhlavieraat.

Yli vuosikymmenen kestänyt koulutaival on nyt takana ja on juhlan aika. Meillä vanhemmilla mieleen nousevat erinäiset sattumukset teidän lastemme elämästä ja kasvun vuosista. Mielellämme muistelemme kaikkea tapahtunutta ja peilaamme sitä nyt tähän päivään, kun saamme olla onnittelemassa teitä, uusia ylioppilaita.
 
Vanhemman ja lapsen suhde on ainutlaatuinen ja herkkä suhde. Siihen sisältyy monenlaisia tunteita, sekä onnistumisia ja epäonnistumisiakin.
 
Kaikki me olemme osaltamme kasvatuksemme tulosta, myös te tämän vuoden ylioppilaat. Samalla olette opetelleet omaa vastuuta opiskelussa ja ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisessa. Opettajienne johdolla olette kasvaneet tiedossa, vastuussa ja opiskelutaidoissa. Siinä myös opettajan ja oppilaan suhde on ollut tärkeällä sijalla, eikä sitä voi korvata mikään tekninen apuväline tai itseoppiminen. Siksi tänään on aika lausua lämpimät kiitokset myös kaikille Iitin lukion työntekijöille, kuten myös näiden nuorten aikaisemmille opettajille.
 
Tästä opettajan ja oppilaan suhteesta haluaisin nostaa esimerkin 2000 vuoden takaa. Tuolloin apostoli Paavalin oppilaana oli nuori Timoteus, jonka elämän ja työn haasteista kerrotaan Raamatussa, Timoteuskirjeissä. Paavalin ohjeet oppipojalleen sopivat hyvin myös tähän hetkeen, kun olemme onnittelemassa teitä tuoreita ylioppilaita ja antamassa teille evästystä tuleviin haasteisiin.
 
Tämä Timoteus oli syntynyt Vähän-Aasian Lystrassa ja hän oli kääntynyt kristityksi kuultuaan Paavalin julistusta. Hän oli Paavalille kaikkein läheisin työtoveri, kuin oma poika. Ja luultavasti Timoteus oli Paavalin rinnalla loppuun saakka, viimeiseen vangitsemiseen asti.
 
Timoteuksen asema tuolloin oli vähän kuin ylioppilaan asema nyt yhteiskunnassamme. Te ylioppilaat voitte aidosti olla iloisia saavutuksestanne, valkolakista ja hyvistä arvosanoista. Samalla muistamme ja kannustamme niitä, joilta lakki jäi nyt vielä samatta. Ylioppilaskin on vielä oppilas, ei täydellinen, saati jotenkin toisia parempi tai yhteiskunnan yläluokkaa. Siksi on tarpeen korostaa koko elämän läpi jatkuvaa oppimista, ja toisaalta meistä riippumattomia arvoja ja auktoriteetteja. Sekä tieteen sitoutumattomuutta: Lopullisen tiedon omiminen herättää aina vastareaktion. Ja tieteen tekeminen merkitsee aina vasta-argumenttien arvostavaa kuuntelua.
 
Näihin näkökulmiin apostoli Paavali neuvoi taitavasti nuorta työtoveriaan, oppilastaan. Hän kielsi Timoteusta harrastamasta turhia loruja ja sukuluetteloja: ei ihmisen syntyperä määrittele häntä tai hänen asemaansa lopullisesti. Sen sijaan tulee pyrkiä rakkauteen, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta sekä vilpittömästä uskosta.
 
Sitten hän kehottaa Timoteusta pitämään esirukouksia toisten puolesta, erityisesti vallanpitäjien puolesta, jotta yhteiskunnassa saataisiin viettää tyyntä ja rauhallista elämää. Sitten Paavali muistuttaa, että ruumiin harjoittaminen on myös tarpeen, siis liikunta, mutta ennen muuta hyvän oppilaan kannattaa keskittyä oikeaan oppiin ja uskoon. Timoteuksen tulisi kerätä rikkaudekseen hyviä tekoja ja jakaa anteliaasti omastaan muille. Siis ei myöskään ylioppilaan pääoma ole ensi sijassa häntä itseään varten, vaan se on annettu yhteiseksi hyväksi. Jos oppiarvo tai tutkinto tuokin etua työmarkkinoilla ja omaan tienestiin, eikö tärkeämpää ole kuitenkin se, miten yksilöinä voitte olla rakentamassa yhteiskuntaamme nyt ja tulevaisuudessa?
 
Ylioppilas seisoo yhteiskunnassamme rajapyykillä. Olette nyt suorittaneet koulunne ja saavuttaneet täysi-ikäisyyden. Olette saaneet monia oikeuksia ja joudutte nyt miettimään tulevaisuutta ja elämänuraanne eteenpäin. Nuoruuden ja aikuisuuden välissä joudutte miettimään myös omaa identiteettiänne, eikä se välttämättä ole helppoa, kun asiaan liittyy myös vapauden ja vastuun kysymykset.
 
Paavali kirjoitti samasta asiasta Timoteukselle seuraavasti: ”Kenenkään ei pidä väheksyä sinua nuoruutesi vuoksi. Näytä sinä hyvää esimerkkiä puheissasi ja elämäntavoissasi, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa.” ”Karta nuoruuden kiihkoa ja pyri tasapuolisuuteen - ja rauhaan...” ”Pyri kaikin voimin osoittautumaan Jumalan silmissä luotettavaksi työntekijäksi, joka ei häpeä työtään ja joka opettaa totuuden sanaa oikein.”
 
Niin. Tänä aikana totuus ja oikean tiedon paikkaansa pitävyys on noussut entistä suurempaan arvoon. Valheuutiset, tietoverkkojen trollit sekä monenlaiset valtiollisetkin vaikuttamisyritykset pyrkivät hämärtämään sitä, mikä on totta ja oikeaa.
 
Ajattelen, että meillä Suomessa asiat ovat tässä tärkeässä kysymyksessä vielä kohtuullisen hyvin. Amerikkalainen mediayhtiö CNN korosti suomalaisen koulutuksen ja kasvatuksen merkitystä, kun kouluissamme opetetaan kriittistä ajattelua sekä medialukutaitoja. Perustana lasten ja nuorten medialukutaidolle on luonnollisesti hyvä peruskoulutus, jota pidetään kansainvälisissäkin vertailuissa korkeatasoisena.
 
Niin, hyvät ylioppilaat, opettajat sekä juhlavieraat. Tässä ajassa, jossa elämme, meidät ympäröi yhä suurempi tiedon määrä, opillinen sekamelska ja moninaiset vaikutteet. Joskus voi olla vaikea tietää, mikä on oikein, mitä asioista pitäisi ajatella ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Myös tähän kaikkeen apostoli Paavali antaa hyvän ohjeen kahden vuosituhannen takaa, kun hän kirjoitti rakkaalle oppilaalleen Timoteukselle: 
 
”Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.”
 
Vanhemman ja lapsen suhde on erityinen suhde, kuten on myös oppilaan ja opettajan suhde. Siihen sisältyy itse asiassa tiedon, taidon ja opetuksen senkaltainen todistusvoima, jollaista teoreettisella tasolla on muuten vaikea saavuttaa. Siksi haluan kiittää tänään kaikkia ylioppilaittemme opettajia, ja muistuttaa teitä nuoria tämän työn ja opetuksen merkityksestä, kaikkien valheuutisten ja väärien opetusten vastavoimana. Kuten apostoli sen muotoili: ” Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut.”
 
Onnea ja hyvän Jumalan siunausta teille rakkaille ylioppilaillemme!

keskiviikko 15. toukokuuta 2019

Seurakunnan syntymäpäivä

Kesäkuun alussa sekä Kuusankosken että Iitin seurakunnissa vietetään seurakunnan syntymäpäiväjuhlia. Syntymäpäiväsankareilla on yhteinen historia: Kuusankosken alueita irrotettiin emäpitäjä Iitistä 100 vuotta sitten. Ja Iitin kirkkopitäjä täyttää 480 vuotta, kun kuningas Kustaa Vaasaa antoi seurakunnan perustamista koskeneen vahvistusasiakirjan 2.6.1539.

Pian koittaa helluntaiaika, joka kertoo laajemminkin kristillisen seurakunnan ja kirkon syntymästä. Kirkko ei ole mikään yhdistys tai vain saman mielisten ihmisten yhteenliittymä. Seurakunta ei muodostu jonkin yhteisen harrastuneisuuden ympärille, vaan sen synnyttää Pyhä Henki.

Helluntaiepistolassa (Ap.t. 2: 1-13) kerrotaan, miten Jeesuksen seuraajia ja hurskaita juutalaisia oli tullut yhteen eri puolilta silloista tunnettua maailmaa ja Jumalan Henki laskeutui heidän päällensä tulenliekkien tavoin. Kielimuurit saivat väistyä ja paikallaolijat saivat ihmetellen todeta: ”Me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.”

Tämä näkökulma antaa hyvät perusteet myös meidän seurakunnillemme. Kuusankoskella tarvittiin 100 vuotta sitten pappia, joka osasi puhua ymmärrettävästi paikkakunnan tehdastyöläisille. Ja aikoinaan Iitissä tarvittiin tukea kristilliseen elämään reunamailla, missä viranomaiset eivät juuri muuten liikkuneet.

Toivon, että seurakunnissamme saa edelleen kaikua sanoma Jumalan hyvyydestä, rakkaudesta ja suurista teoista. Iitin kirkkopitäjän syntymäpäivää vietetään kesäkuun 2. päivänä. Juhlajumalanpalveluksena toteutetaan Lasse Heikkilän johdolla Suomalainen messu, yhdessä paikallisten laulajien ja Valkia-pelimanniryhmän kanssa. Sen jälkeen kokoonnumme kauniissa kirkonkylässämme kaikenikäisille tarkoitettuun kansanjuhlaan.