sunnuntai 12. huhtikuuta 2020

Pääsiäissaarna 2020 (Joh. 20:1-10)

Niin, hyvää pääsiäistä minunkin puolestani, sinne koteihin ja vastaanottimien ääreen.

Viikko sitten näin omituisen unen. Olin jonkinlaisessa vaikeassa tilanteessa, ja kaikki tuntui jotenkin epätoivoiselta. Niinkuin unissa yleensäkin, tässäkään ei tapahtunut oikein mitään järkevää, maustan vain sen epämiellyttävän tunteen, mikä minulla siinä oli. Kaikki oli jotenkin usvaista, mutta sen muistan, että asioihin löytyi helpotusta ja ratkaisu. Muistan sanoneeni toisille, ympäröivälle joukolle siinä unessa, että kyllä kaikki järjestyy. Nimittäin lopulta Jeesus tulee, ja ottaa hallintavallan kaikista asioista. Että ei meidän auta kuin luottaa ja uskoa tähän. Ja siinä hetkessä tunsin helpotusta, kun ympärilläni olevat olivat samaa mieltä. Ja totesivat tämän saman, että niinhän se on. Aikojen lopulla Jeesus tulee, ja järjestää kaikki asiat parhain päin. Ei meillä ole mitään muutakaan, mistä hakea turvaa.

No, niin kuin yleensä tapahtuu, sitten heräsin unestani. Oli vielä pimeä aamuyö, ja ymmärsin, että kaikki olikin ollut vain unta. Ajattelin hieman tilannetta missä olin, sängyssä, puolisoni vieressä. Mielessä oli vielä edellisen illan televisiouutisten ja surfailujen asiat, koskien Koronavirusepidemiaa. Sitä, miten Tuo elämämme muuttanut virus ei olisikaan mikään kertaluontoinen juttu, vaan että tutkijoiden mukaan se saattaisi jäädä vaikeuttamaan ihmiskunnan elämää pitkäksikin aikaa. Miten rokotetta nyt kyllä kehitetään, mutta todennäköisesti virus ehtii muuntautua, ennen kuin rokote valmistuu ja näin piinamme sen kanssa vain jatkuisi ja jatkuisi. Olisivatko siis eristyksetkin ja liikkumisrajoitukset vasta alkusoittoa…?

Silloin aamuyöstä minusta tuntui, kuin olisinkin herännyt hyvästä unesta painajaiseen. Siis päinvastoin kuin yleensä. Useinhan olen herännyt painajaisesta ja helpottuneena todennut, että kaikki olikin vain unta. Nyt kävi toisinpäin. Siellä unen rajamailla totesin, ettei Jeesus ollutkaan tulossa korjaamaan asioita. Ja että aika ei ollutkaan lopussa, ja eikä niihin ollutkaan tulossa ratkaisua.

No, en usko, että uneni ja tuolloiset ajatukseni kuvastaisivat todellisuutta. Tai toimisivat jonkinlaisena profetiana meille tänään. Tämä kaikki tapahtui muutamaa päivää ennen kuin palasin kahden viikon lomaltani takaisin työhön. Loma oli kulunut rajoitusten vuoksi lähinnä kotisohvalla, kuunnellen uutisia epidemian etenemisestä ja harmitellen omien lomasuunnitelmien kariutumista. Varmaankin uni ja aamuyön houreet kuvastivat ennemminkin sitä negatiivisen tiedon tulvaa, jonka uhriksi me jokainen olemme viime viikkoina joutuneet. Paljon on muuttunut viime viikkoina, ja seurakunnassakin on jouduttu keksimään pyörä uusiksi, moneen kertaan.

Eräs kollega muistutti hyvin, kaiken negatiivisen keskellä, ettei pääsiäistä ole kuitenkaan peruttu. Sen juuret ovat paljon syvemmällä ja paljon pidemmällä, kuin muutaman viikon tai kuukauden takaisessa mullistuksessa.

Jo Vanhassa testamentissa kerrotaan pääsiäisen juurista, kun valittu Israelin kansa oli vankina Egyptin orjuudessa. Juutalaiset viettävät pesah-juhlaa sen muistoksi, kun Mooses johdatti orjuutetun kansan ihmeellisellä tavalla pois tuolta orjuuden maasta. Nimi pesah on hepreaa ja tarkoittaa "kulkea ohi". Se viittaa viimeiseen vitsaukseen, jolla Jumala koetteli egyptiläisiä, koska he eivät suostuneet päästämään israelilaisia vapaiksi. Jumala surmasi egyptiläiset esikoispojat, mutta israelilaisten hän oli käskenyt uhrata karitsan ja sivellä ovenpielensä sen verellä. Jos ovi oli sivelty verellä, säästyivät esikoiset hengissä. Ja tätä egyptiläiset eivät enää kestäneet ja israelilaiset pääsivät vapaiksi.

Tänä aikana moni meistä toivoo ja rukoilee, että vitsaus menisi ohi, ja me ja meidän läheisemme saisimme säilyä terveinä. Epidemian tuleminen lähelle kauhistuttaa ja herättää kysymyksiä kaiken merkityksestä. Kuulemme kertomuksia kuolemista ja kannamme huolta riskiryhmiin kuuluvien läheistemme vuoksi. Toisaalta omakin tila ahdistaa, ja rajoitusten kanssa eläminen tuntuu vaikealta.

No pääsiäistä ei ole kuitenkaan peruttu, siitä kai me saamme todistuksen tänäänkin. Tänään kaikkialla julistetaan kristuksen ylösnousemusta ja voittoa kuoleman valloista, olkoonkin, että monessa maassa eletään nyt kuin kuoleman varjon maassa. Eikö tämä kerro uskon salatusta luonteesta? Vaikka nyt emme voi kaikkea nähdä tai ymmärtää, jotakin suurempaa on murtautumassa esiin uskon maailmassa. Kirjoittaahan Paavalikin, että nyt me vielä katselemme kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta kerran näemme kasvoista kasvoihin. Ja vaikka nyt elämämme on kuin unennäköä, kerran kaikki muuttuu uudeksi ja todeksi, missä kaikki hämäräperäisyys ja epätodellinen on poissa.

Pääsiäisen evankeliumi kertoo meille uskomme perustasta, Kristuksen ylösnousemuksesta. Ja siitä, miten Jeesuksen ystävät saivat haudalla nähdä ylösnousemuksen merkit. Suuri kivi oli vieritetty pois haudan suulta, hauta oli tyhjä, jäljellä oli vain kasvoja peittänyt hikiliina ja käärinliinat. Oppilaiden ymmärrys oli vielä vaillinaista, näiden ihmeellisten asioiden äärellä. Toisesta opetuslapsesta sanotaan, että hän uskoi nähdessään tyhjän haudan, mutta ei hän eikä Pietarikaan olleet käsittäneet, että jo kirjoitukset olivat ennustaneet Jeesuksen ylösnousemuksen.

Niin, kirjoituksissahan se sanotaan: Herra sitoo haavat, hän parantaa, kolmantena päivänä hän nostaa ylös, eikä anna meidän vaipua kuoleman valtaan. Monenlaisten profetioiden kautta Jumala julistaa voittoaan, ja myös Kristuksen ylösnousemusta. Siitä me pääsemme osalliseksi uskon kautta jo nyt, tässä hetkessä, kun luemme ja kuulemme Jumalan sanaa, ja otamme sen vastaan. Ja kun poikkeustila päättyy saamme yhdessä käydä jälleen myös ehtoollispöytään, ja ottaa vastaan pelastuksen lahjan, Jeesuksen ruumiin ja veren.

Niin, Jumala antaa meille ylösnousemuksen merkkejä, jolloin emme jää vain tulvan odotukseen, kuten siinä näkemässäni unessa. Tai vain epätoivoiseen tunteeseen, ettei mitään helpotusta olisi edes tulossa. Pelastuksen päivä on jo nyt ja sen käsittämiseen ei tarvita mitään erinomaisia persoonallisia kykyjä tai ihmisymmärrystä. Riittää, kun katsomme näitä ylösnousemuksen merkkejä, jotka Jumala meille osoittaa. Ja uskossa jäämme hänen varaansa.

Katsokaapa tänne kirkkomme etuosaan… Meilläkin on täällä kirkossamme hienoja merkkejä pelastuksen lahjasta.

Meidän kirkossamme on kaksi alttaritaulua, alkuperäinen C.P. Elfströmin maalaus sekä vuonna 1917 kirkkoon tuotu Felix Frangin maalaus. taidearvioiden mielestä nämä teokset ovat hyvin toisentyyppiset tyyliltään eivätkä ehkä sopisi ulkonäkönsä puolesta samaan tilaan tai kirkkoon. Itse kuitenkin ajattelen, että meillä on tässä kirkossamme harvinaiset aarteet, kun huomaamme, mitä nämä teokset esittävät: Niissä on kuvattu pelastushistorian keskeisimmät tapahtumat.

Frangin teos kuvaa Kristuksen ristiinnaulitsemista. Se kertoo meille Jumalan ehdottomasta rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan. Kristus kävi ristille, kärsi ja kuoli meidän puolestamme, ettei meidän tarvitsisi pelätä rangaistusta synneistämme. Sen kautta Jumala sanoo meille tänäänkin: älä pelkää!

Elfströmin maalaus taas kuvastaa Kristuksen ylösnousemusta. Moni pitää maalausta hieman epärealistisena ja kuvausta jotenkin käsittämättömänä. Mutta eikö se ole silloin, kuin ylösnousemus itsekin. Emme me ihmiset sitä voi täysin käsittää. Tai ainakin se on jotakin muuta, kuin mitä me siitä ajattelemme. Kuitenkin se julistaa sitä, miten Kristus kuollessaan on voittanut kuoleman vallan. Ja Ylösnousemisellaan lahjoittanut myös meille iankaikkisen elämän. Tämän turvin me saamme käydä vaikeisiinkin aikoihin, sillä kerran meille on luvattu myös pelastus ja vapaus. Aamen.