Yli
vuosikymmenen kestänyt koulutaival on nyt takana ja on juhlan aika. Meillä
vanhemmilla mieleen nousevat erinäiset sattumukset teidän lastemme elämästä ja
kasvun vuosista. Mielellämme muistelemme kaikkea tapahtunutta ja peilaamme sitä
nyt tähän päivään, kun saamme olla onnittelemassa teitä, uusia ylioppilaita.
Vanhemman
ja lapsen suhde on ainutlaatuinen ja herkkä suhde. Siihen sisältyy monenlaisia
tunteita, sekä onnistumisia ja epäonnistumisiakin.
Kaikki
me olemme osaltamme kasvatuksemme tulosta, myös te tämän vuoden ylioppilaat.
Samalla olette opetelleet omaa vastuuta opiskelussa ja ylioppilaskirjoituksiin
valmistautumisessa. Opettajienne johdolla olette kasvaneet tiedossa, vastuussa
ja opiskelutaidoissa. Siinä myös opettajan ja oppilaan suhde on ollut tärkeällä
sijalla, eikä sitä voi korvata mikään tekninen apuväline tai itseoppiminen.
Siksi tänään on aika lausua lämpimät kiitokset myös kaikille Iitin lukion
työntekijöille, kuten myös näiden nuorten aikaisemmille opettajille.
Tästä
opettajan ja oppilaan suhteesta haluaisin nostaa esimerkin 2000 vuoden takaa.
Tuolloin apostoli Paavalin oppilaana oli nuori Timoteus, jonka elämän ja työn
haasteista kerrotaan Raamatussa, Timoteuskirjeissä. Paavalin ohjeet
oppipojalleen sopivat hyvin myös tähän hetkeen, kun olemme onnittelemassa teitä
tuoreita ylioppilaita ja antamassa teille evästystä tuleviin haasteisiin.
Tämä
Timoteus oli syntynyt Vähän-Aasian Lystrassa ja hän oli kääntynyt kristityksi
kuultuaan Paavalin julistusta. Hän oli Paavalille kaikkein läheisin työtoveri,
kuin oma poika. Ja luultavasti Timoteus oli Paavalin rinnalla loppuun saakka,
viimeiseen vangitsemiseen asti.
Timoteuksen
asema tuolloin oli vähän kuin ylioppilaan asema nyt yhteiskunnassamme. Te
ylioppilaat voitte aidosti olla iloisia saavutuksestanne, valkolakista ja
hyvistä arvosanoista. Samalla muistamme ja kannustamme niitä, joilta lakki jäi
nyt vielä samatta. Ylioppilaskin on vielä oppilas, ei täydellinen, saati
jotenkin toisia parempi tai yhteiskunnan yläluokkaa. Siksi on tarpeen korostaa
koko elämän läpi jatkuvaa oppimista, ja toisaalta meistä riippumattomia arvoja
ja auktoriteetteja. Sekä tieteen sitoutumattomuutta: Lopullisen tiedon omiminen
herättää aina vastareaktion. Ja tieteen tekeminen merkitsee aina vasta-argumenttien
arvostavaa kuuntelua.
Näihin
näkökulmiin apostoli Paavali neuvoi taitavasti nuorta työtoveriaan,
oppilastaan. Hän kielsi Timoteusta harrastamasta turhia loruja ja
sukuluetteloja: ei ihmisen syntyperä määrittele häntä tai hänen asemaansa lopullisesti.
Sen sijaan tulee pyrkiä rakkauteen, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä
omastatunnosta sekä vilpittömästä uskosta.
Sitten
hän kehottaa Timoteusta pitämään esirukouksia toisten puolesta, erityisesti
vallanpitäjien puolesta, jotta yhteiskunnassa saataisiin viettää tyyntä ja
rauhallista elämää. Sitten Paavali muistuttaa, että ruumiin harjoittaminen on
myös tarpeen, siis liikunta, mutta ennen muuta hyvän oppilaan kannattaa
keskittyä oikeaan oppiin ja uskoon. Timoteuksen tulisi kerätä rikkaudekseen
hyviä tekoja ja jakaa anteliaasti omastaan muille. Siis ei myöskään ylioppilaan
pääoma ole ensi sijassa häntä itseään varten, vaan se on annettu yhteiseksi
hyväksi. Jos oppiarvo tai tutkinto tuokin etua työmarkkinoilla ja omaan
tienestiin, eikö tärkeämpää ole kuitenkin se, miten yksilöinä voitte olla
rakentamassa yhteiskuntaamme nyt ja tulevaisuudessa?
Ylioppilas
seisoo yhteiskunnassamme rajapyykillä. Olette nyt suorittaneet koulunne ja
saavuttaneet täysi-ikäisyyden. Olette saaneet monia oikeuksia ja joudutte nyt
miettimään tulevaisuutta ja elämänuraanne eteenpäin. Nuoruuden ja aikuisuuden
välissä joudutte miettimään myös omaa identiteettiänne, eikä se välttämättä ole
helppoa, kun asiaan liittyy myös vapauden ja vastuun kysymykset.
Paavali
kirjoitti samasta asiasta Timoteukselle seuraavasti: ”Kenenkään ei pidä
väheksyä sinua nuoruutesi vuoksi. Näytä sinä hyvää esimerkkiä puheissasi ja
elämäntavoissasi, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa.” ”Karta nuoruuden kiihkoa
ja pyri tasapuolisuuteen - ja rauhaan...” ”Pyri kaikin voimin osoittautumaan
Jumalan silmissä luotettavaksi työntekijäksi, joka ei häpeä työtään ja joka
opettaa totuuden sanaa oikein.”
Niin.
Tänä aikana totuus ja oikean tiedon paikkaansa pitävyys on noussut entistä
suurempaan arvoon. Valheuutiset, tietoverkkojen trollit sekä monenlaiset
valtiollisetkin vaikuttamisyritykset pyrkivät hämärtämään sitä, mikä on totta
ja oikeaa.
Ajattelen,
että meillä Suomessa asiat ovat tässä tärkeässä kysymyksessä vielä kohtuullisen
hyvin. Amerikkalainen mediayhtiö CNN korosti suomalaisen koulutuksen ja
kasvatuksen merkitystä, kun kouluissamme opetetaan kriittistä ajattelua sekä
medialukutaitoja. Perustana lasten ja nuorten medialukutaidolle on
luonnollisesti hyvä peruskoulutus, jota pidetään kansainvälisissäkin
vertailuissa korkeatasoisena.
Niin,
hyvät ylioppilaat, opettajat sekä juhlavieraat. Tässä ajassa, jossa elämme,
meidät ympäröi yhä suurempi tiedon määrä, opillinen sekamelska ja moninaiset
vaikutteet. Joskus voi olla vaikea tietää, mikä on oikein, mitä asioista
pitäisi ajatella ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Myös tähän kaikkeen
apostoli Paavali antaa hyvän ohjeen kahden vuosituhannen takaa, kun hän
kirjoitti rakkaalle oppilaalleen Timoteukselle:
”Pidä
sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät,
keiltä olet sen oppinut. Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät
kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut
uskomalla Kristukseen Jeesukseen.”
Vanhemman
ja lapsen suhde on erityinen suhde, kuten on myös oppilaan ja opettajan suhde.
Siihen sisältyy itse asiassa tiedon, taidon ja opetuksen senkaltainen
todistusvoima, jollaista teoreettisella tasolla on muuten vaikea saavuttaa.
Siksi haluan kiittää tänään kaikkia ylioppilaittemme opettajia, ja muistuttaa
teitä nuoria tämän työn ja opetuksen merkityksestä, kaikkien valheuutisten ja
väärien opetusten vastavoimana. Kuten apostoli sen muotoili: ” Pidä sinä kiinni
siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet
sen oppinut.”
Onnea
ja hyvän Jumalan siunausta teille rakkaille ylioppilaillemme!