Veteraanipäivänä sain olla veteraaniväen kanssa veteraanijuhlassa palvelukoti Kyllinkeitaalla. Paikkakuntamme 14 veteraanista paikalle oli päässyt kaksi. On totta, että ”kohta poissa on veljet”. Mutta siitä huolimatta juhla oli lämminhenkinen, myös osallistujiensa näköinen, kun saimme kuulla otteita veteraanin sotapäiväkirjasta.
Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoo sanat, jotka meillä luetaan yleensä kirkoissa itsenäisyyspäivänä:
"Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja.”
Kristityn tunnistaa siis siitä, että hänellä on palvelijan mieli. Hän ei painosta tai pakota toisia, vaan haluaa auttaa ja toimia toisten parhaaksi. Veteraanit tekivät kalliin palveluksen sotavuosina. Kertomuksista kuulee, millainen veteraanin tie oli. Palvelukseen astuttiin joskus vapaaehtoisesti, mutta myös pakosta. Se oli velvollisuus, joka oli hoidettava, riippumatta omista tuntemuksista.
Siinä ei ollut kyse yltiöisänmaallisuudesta. Sen sijaan monet teot kertovat korkeasta moraalista ja vapauden kaipuusta. Mahdottomaltakin tuntuneen haasteen edessä oli tehtävä se, mitä kyettiin. Periksi antamattomuus merkitsi menestystä, jonka vuoksi saimme jälleen viettää tätä Veteraanipäivää.
Täällä meidän seurakunnassamme Turtolan seurakunnan pitkäaikainen jumalanpalvelushuone menetettiin sotatoimissa lokakuun 16. päivänä 1944. Seuraavana päivänä poltettiin myös Pellon rukoushuone. Näin sodan haavat eivät iskeneet ainoastaan ruumiiseen ja maallisiin varantoihin, vaan myös hengelliseen perintöön.
Ajattelen kuitenkin, että Jumalamme toimii salatulla tavalla, ja synnyttää uutta juuri siellä, missä kärsitään. Kärsimyksen ja alennuksen esimerkkinä on Vapahtajamme Jeesus Kristus. Hänen voittonsa perustuu siihen, että hän alensi itsensä ja suostui kärsimykseen ja kuolemaan.
Luulen, että itsekäs ylemmyydentunto on pysynyt kurissa meillä Suomessa osin historian raskaiden vaiheiden vuoksi. Voisiko olla niin, että juuri sotien takia maassamme on säilynyt pelko Jumalaakin kohtaan, ja luottamus hänen johdatukseensa. Hän antaa ristin elämään ja hän voi keventää sen mukanaan tuomaa painoa. Tämän ymmärtäminen saa meidät laittamaan elämämme Jumalan varaan.
Toivotamme edelleen veteraaniväen tervetulleeksi myös Kaatuneitten muistopäivän messuun Turtolan kirkkoon 15.5. klo 11, sekä sen jälkeen kunnan tarjoamille kirkkokahveille.
Olen Mikko Pelkonen, Iitin seurakunnan kirkkoherra. Tälle palstalle kirjaan ajankohtaisia, työtäni koskevia asioita päiväkirjanomaisesti. Saarnojen ja hartauspuheiden kautta liityn myös vanhaan, parituhatvuotiseen uskonperintöön.
torstai 12. toukokuuta 2016
lauantai 23. tammikuuta 2016
Amerikan terveiset
Palveltuani Pellon seurakuntaa 15 joulun ajan, sain nyt mahdollisuuden
kunnolliseen joululomaan perheeni kanssa. Vietimme sen USA:ssa ystävien ja
sukulaisten luona. Ensin lensimme jouluksi itärannikolle, New Yorkiin ja
Bostoniin, ja sitten vuodenvaihteeksi länsirannikolle Kaliforniaan.
New Yorkin keskustassa sijaitsevassa paavin vihkimässä Pyhän Patrickin katedraalissa oli joulua varten rakennettu aivan upea seimiasetelma. Katolisen tavan mukaan siihen tuotiin Jeesus-lapsi vasta jouluna; kaikki muut hahmot olivat jo valmiina, kun siellä kävimme. Toisen hienon seimiasetelman bongasin ystäväni Timon työpaikan pihalta, Boston Collegelta, joka on Jesuiitta-veljien perustama vanha, arvostettu yliopisto.
Luterilaiseen joulujumalanpalvelukseen osallistuimme Bostonin lähistöllä Newtonissa. Aattoiltana pidetyssä tilaisuudessa oli myös ehtoollinen, mutta koska jouluaatto on Yhdysvalloissa vielä työpäivä, ei seurakuntaa ollut koolla kovinkaan runsaasti. Siihen tosin saattoi vaikuttaa myös se, että samassa korttelissa oli myös kaksi muuta kristillistä kirkkoa.
Kaliforniassa emme osallistuneet seurakuntien toimintaan, mutta silmiinpistävää siellä oli Meksikon ja katolilaisuuden vaikutus. Monet ihmiset puhuivat espanjaa, ja kaupoissakin myytiin katolilaisia tarvikkeita, mm. Guadalupen neitsyen kortteja. Meksikolaisen uskomuksen mukaan neitsyt Maria ilmestyi Guadalupessa Meksikossa vuonna 1531 intiaanimiehelle ja puhutteli tätä nahuatlin kielellä. Guadalupen neitsyen merkitys oli kristityille intiaaneille suuri ja hänestä tuli Meksikon tärkein pyhimys. Hän yhdisti ihmisiä, mikä oli varmaankin tärkeää.
Hauska yhteensattuma Tyynen valtameren rannalla oli yhden jäätelökauppiaan tervehdys. Kun hän ymmärsi meidän olevan Suomesta, hän alkoi hurrata suomalaisten pitkänmatkanjuoksijoiden nimeen. Hän muisti Paavo Nurmen ja oli itse tavannut Lasse Virenin. Hän muisti Virenin nöyryyttä, jonka pidättyvä käytös oli varmasti ollut erilaista kuin amerikkalaisten kanssakilpailijoiden käytös.
Päällimmäisenä matkasta jäi mieleen kiitollisuus. Olimme saaneet nähdä paljon erilaista ja kaunista maailmaa. Uskon näkökulmasta kysymyksiä herätti amerikkalaisen yhteiskunnan kulutuskeskeisyys, yhteiskunnan rakentuminen yksityisautoilun varaan, sekä silmiinpistävät luokkaerot. Koska meillä ei näy kerjäläisiä, en oikein osannut suhtautua sikäläisiin syrjäytettyihin. Ehkä meidänkin olisi hyvä opetella myös yksityistä armollisuutta ja antamista, kun maailma muuttuu ympärillämme. Monesti amerikkalainen unelma on vain unelma.
New Yorkin keskustassa sijaitsevassa paavin vihkimässä Pyhän Patrickin katedraalissa oli joulua varten rakennettu aivan upea seimiasetelma. Katolisen tavan mukaan siihen tuotiin Jeesus-lapsi vasta jouluna; kaikki muut hahmot olivat jo valmiina, kun siellä kävimme. Toisen hienon seimiasetelman bongasin ystäväni Timon työpaikan pihalta, Boston Collegelta, joka on Jesuiitta-veljien perustama vanha, arvostettu yliopisto.
Luterilaiseen joulujumalanpalvelukseen osallistuimme Bostonin lähistöllä Newtonissa. Aattoiltana pidetyssä tilaisuudessa oli myös ehtoollinen, mutta koska jouluaatto on Yhdysvalloissa vielä työpäivä, ei seurakuntaa ollut koolla kovinkaan runsaasti. Siihen tosin saattoi vaikuttaa myös se, että samassa korttelissa oli myös kaksi muuta kristillistä kirkkoa.
Kaliforniassa emme osallistuneet seurakuntien toimintaan, mutta silmiinpistävää siellä oli Meksikon ja katolilaisuuden vaikutus. Monet ihmiset puhuivat espanjaa, ja kaupoissakin myytiin katolilaisia tarvikkeita, mm. Guadalupen neitsyen kortteja. Meksikolaisen uskomuksen mukaan neitsyt Maria ilmestyi Guadalupessa Meksikossa vuonna 1531 intiaanimiehelle ja puhutteli tätä nahuatlin kielellä. Guadalupen neitsyen merkitys oli kristityille intiaaneille suuri ja hänestä tuli Meksikon tärkein pyhimys. Hän yhdisti ihmisiä, mikä oli varmaankin tärkeää.
Hauska yhteensattuma Tyynen valtameren rannalla oli yhden jäätelökauppiaan tervehdys. Kun hän ymmärsi meidän olevan Suomesta, hän alkoi hurrata suomalaisten pitkänmatkanjuoksijoiden nimeen. Hän muisti Paavo Nurmen ja oli itse tavannut Lasse Virenin. Hän muisti Virenin nöyryyttä, jonka pidättyvä käytös oli varmasti ollut erilaista kuin amerikkalaisten kanssakilpailijoiden käytös.
Päällimmäisenä matkasta jäi mieleen kiitollisuus. Olimme saaneet nähdä paljon erilaista ja kaunista maailmaa. Uskon näkökulmasta kysymyksiä herätti amerikkalaisen yhteiskunnan kulutuskeskeisyys, yhteiskunnan rakentuminen yksityisautoilun varaan, sekä silmiinpistävät luokkaerot. Koska meillä ei näy kerjäläisiä, en oikein osannut suhtautua sikäläisiin syrjäytettyihin. Ehkä meidänkin olisi hyvä opetella myös yksityistä armollisuutta ja antamista, kun maailma muuttuu ympärillämme. Monesti amerikkalainen unelma on vain unelma.
sunnuntai 20. joulukuuta 2015
Paimenkirje jouluksi
Eräs kirkkoneuvoston jäsen pyysi minua kirjoittamaan
paimenkirjeen jouluksi. Tiedotustiimissä asiasta sovittiin, vaikka mielessäni
kyseenalaistin tehtävää. Mitä minulla nyt voisi olla sanottavana? Tai miten
minä voisin olla paimen, kun toimiani ja pappeuttani on kyseenalaistettu näinä
Pellon vuosina harvinaisen runsaasti.
Toisaalta tehtävä tuntui imartelevalta. Piispatkin kirjoittavat hiippakuntiinsa paimenkirjeitä. Olenhan minä kirkkoherran virassa, ja tämän seurakunnan ja työyhteisön johtaja. Vastuuta on tullut kannettua vuosien varrella, monia projekteja hoidettu, ja vaikeiden tilanteiden keskellä on tullut myös turpaan… Kyllä minä haluan kirjoittaa seurakunnalle kirjeen! Tai ainakin jakaa Jumalan sanaa.
Paimenkirjeeseen liittyy ajatus, että kukaan ei voi paimentaa toista, jos toinen ei suostu paimennettavaksi. Sen olen oppinut näiden 12 vuoden aikana. Jos joku haluaa elää Jumalan tahdon vastaisesti, hän voi sen tehdä. Jos joku haluaa rikkoa ihmissuhteita, kyseenalaistaa Raamatun opetusta, tai olla välittämättä siitä, mitä seurakunta edustaa, niin hän voi sen tehdä. Näiden ihmisten kanssa paimen lyö paimensauvansa kiveen, ja saa todennäköisesti itsekin suden tassusta. Siitä jää ruma jälki, ja se sattuu. Myös paimeneen.
Mutta jos joku suostuu paimennettavaksi, hänen tulisi nähdä, mikä hänen roolinsa on laumassa, Kristuksen seurakunnassa. Eivät kaikki voi olla paimenia, emmekä aina voi toimia oman mielen mukaan. Siitä paimen yrittää muistuttaa. Kuten myös siitä, mikä on tärkeää, mikä on oikein, miten selviämme eteenpäin, ja kuka kantaa vastuuta milloinkin. Mutta ennen muuta paimen osoittaa sen, missä meillä on turva.
Jouluevankeliumissa meille kerrotaan myös paimenista. He olivat Vapahtajamme syntymän ensimmäisiä todistajia. Enkelten rohkaisemina nämä paimenet uskaltautuivat sydänyöhön, keskellä pimeyttä hakeutumaan Kristus-valon luo, Jeesuksen seimen äärelle.
”Älkää pelätkö”, sanoivat enkelit. Tänä kuluneena vuonna suomalaisten tuntosarvet ovat nousseet korkealle. Median uutisten äärellä monenlaiset pelot ovat nousseet esille, ja aiheuttaneet levottomuutta yhteiskuntaamme. Sekä taas uusia pelon aiheita. Miten pitäisi suhtautua pakolaisiin? Mitä kulttuurien ja uskontojen törmääminen aiheuttaa? Olemmeko enää turvassa, vai jäämmekö hallitsemattomien voimien jalkoihin?
Joulun sanoma muistuttaa paitsi ilosanomasta ja varmasta turvasta, se muistuttaa meitä myös Vapahtajamme ensimmäisistä elinviikoista. Myös hän joutui elämänsä alussa pakolaiseksi, ja pakeni vainoojiansa. Muistammehan tämän, kun kohtaamme pakolaisia omassa maassamme! Tai kun mietimme, mihin annamme omat joululahjamme!
Kiitän kuluneesta vuodesta kaikkia seurakunnan yhteistyökumppaneita, vastuunkantajia ja työntekijöitä. Toivotan kaikille seurakuntalaisille siunattua joulun aikaa, ja toivon näkeväni taas jokaisen teistä uuden vuoden jälkeen yhteisissä jumalanpalveluksissa. Siellä jaamme yhteistä näkyä ja tehtävää, ja saamme ottaa vastaan Jumalan armon.
Tänä vuonna kiitän mahdollisuudesta viettää kunnollisen joululoman sukulaisten ja ystävien parissa.
Toisaalta tehtävä tuntui imartelevalta. Piispatkin kirjoittavat hiippakuntiinsa paimenkirjeitä. Olenhan minä kirkkoherran virassa, ja tämän seurakunnan ja työyhteisön johtaja. Vastuuta on tullut kannettua vuosien varrella, monia projekteja hoidettu, ja vaikeiden tilanteiden keskellä on tullut myös turpaan… Kyllä minä haluan kirjoittaa seurakunnalle kirjeen! Tai ainakin jakaa Jumalan sanaa.
Paimenkirjeeseen liittyy ajatus, että kukaan ei voi paimentaa toista, jos toinen ei suostu paimennettavaksi. Sen olen oppinut näiden 12 vuoden aikana. Jos joku haluaa elää Jumalan tahdon vastaisesti, hän voi sen tehdä. Jos joku haluaa rikkoa ihmissuhteita, kyseenalaistaa Raamatun opetusta, tai olla välittämättä siitä, mitä seurakunta edustaa, niin hän voi sen tehdä. Näiden ihmisten kanssa paimen lyö paimensauvansa kiveen, ja saa todennäköisesti itsekin suden tassusta. Siitä jää ruma jälki, ja se sattuu. Myös paimeneen.
Mutta jos joku suostuu paimennettavaksi, hänen tulisi nähdä, mikä hänen roolinsa on laumassa, Kristuksen seurakunnassa. Eivät kaikki voi olla paimenia, emmekä aina voi toimia oman mielen mukaan. Siitä paimen yrittää muistuttaa. Kuten myös siitä, mikä on tärkeää, mikä on oikein, miten selviämme eteenpäin, ja kuka kantaa vastuuta milloinkin. Mutta ennen muuta paimen osoittaa sen, missä meillä on turva.
Jouluevankeliumissa meille kerrotaan myös paimenista. He olivat Vapahtajamme syntymän ensimmäisiä todistajia. Enkelten rohkaisemina nämä paimenet uskaltautuivat sydänyöhön, keskellä pimeyttä hakeutumaan Kristus-valon luo, Jeesuksen seimen äärelle.
”Älkää pelätkö”, sanoivat enkelit. Tänä kuluneena vuonna suomalaisten tuntosarvet ovat nousseet korkealle. Median uutisten äärellä monenlaiset pelot ovat nousseet esille, ja aiheuttaneet levottomuutta yhteiskuntaamme. Sekä taas uusia pelon aiheita. Miten pitäisi suhtautua pakolaisiin? Mitä kulttuurien ja uskontojen törmääminen aiheuttaa? Olemmeko enää turvassa, vai jäämmekö hallitsemattomien voimien jalkoihin?
Joulun sanoma muistuttaa paitsi ilosanomasta ja varmasta turvasta, se muistuttaa meitä myös Vapahtajamme ensimmäisistä elinviikoista. Myös hän joutui elämänsä alussa pakolaiseksi, ja pakeni vainoojiansa. Muistammehan tämän, kun kohtaamme pakolaisia omassa maassamme! Tai kun mietimme, mihin annamme omat joululahjamme!
Kiitän kuluneesta vuodesta kaikkia seurakunnan yhteistyökumppaneita, vastuunkantajia ja työntekijöitä. Toivotan kaikille seurakuntalaisille siunattua joulun aikaa, ja toivon näkeväni taas jokaisen teistä uuden vuoden jälkeen yhteisissä jumalanpalveluksissa. Siellä jaamme yhteistä näkyä ja tehtävää, ja saamme ottaa vastaan Jumalan armon.
Tänä vuonna kiitän mahdollisuudesta viettää kunnollisen joululoman sukulaisten ja ystävien parissa.
keskiviikko 9. syyskuuta 2015
Mustavalkoinen vai sinivalkoinen Suomi?
”Jumala huolehtii leskien ja orpojen oikeuksista, hän
rakastaa muukalaista ja ruokkii ja vaatettaa hänet. Samoin tulee myös teidän
rakastaa muukalaista; olettehan itsekin olleet muukalaisina Egyptissä” (5. Moos.
10:18-19).
Ensi viikonloppuna paikkakunnallamme vietetään veteraanijärjestöjen juhlaa, Sinivalkoista sunnuntaita. Viime päivinä ja kuukausina meiltä suomalaisiltakin on kyselty, mahtuuko maahamme lisää väriä? Onko maamme yhtenäiskulttuurin kehto vai onko keskuudessamme tilaa erilaisuudelle?
Yhden maamme kansanedustajan ”unelmassa” oli kuljettu kauas siitä unelmasta, josta pastori Martin Luther King piti kuuluisan puheensa. Tohtori Kingille unelma merkitsi mustaihoisten ja valkoihoisten rauhanomaista rinnakkaineloa. Monia suomalaisia kaukaa tulevat, erinäköiset ihmiset, taas tuntuvat pelottavan.
Isäni on Karjalan evakko. Karjalaisia ”ryssiteltiin”, ja heidän uskontoaan ja kulttuuriaan pidettiin alempiarvoisena. Moni tornionlaaksolainen on ollut pakolaisena Ruotsissa. Siellä tulijat pantiin ensimmäiseksi täisaunaan. Ennakkoluuloja oli monenlaisia, mutta kuitenkin saatiin kokea sellaista lähimmäisenrakkautta, joka tuossa tilanteessa oli monelle elinehto.
Toisen maailmansodan kauheuksista ei ole aikaa kuin 70 vuotta. Tämän muistaminen voi antaa ymmärrystä niitä ihmisiä kohtaan, jotka nyt pakenevat sotaa ja levottomuuksia esim. Syyriasta, Irakista ja Afganistanista myös tänne kylmään pohjolaan. Matkaan ei lähdetä vapaaehtoisesti. Kukaan ei jätä kotiaan huvin vuoksi.
Ajattelen, että ne arvot, joita maamme edustaa vapaana ja demokraattisena valtiona, ovat olleet puolustamisen arvoisia. Niihin sisältyy myös laupeus muukalaisia ja armollisuus kärsiviä kohtaan. Siksi myös veteraanien muisto on tärkeä. Toivon, että veteraanien juhliin mahtuu sinistä, valkoista ja muunlaisiakin värejä.
Askel rikkaasta, värikkäästä ja monikulttuurisesta Suomesta mustavalkoajatteluun on kuitenkin lyhyt. Pelot, itsekkyys ja kovuus saavat kovin helposti tilaa jokaisen meidän sydämessä. Silloin kaiken mittariksi tulee oma pärjääminen, äkkiväärät mielipiteet ja taistelu toisia vastaan. Minulla on unelma yhteiskunnasta, jossa edelleen on uskonnonvapaus, sekä mahdollisuus erilaisuuden kohtaamiseen, keskinäiseen vuorovaikutukseen ja uuden oppimiseen. Eivätkö nämä ole lopulta niitä arvoja, joiden vuoksi veteraanitkin ovat taistelleet?
Haluan tällä hartauskirjoituksella kunnioittaa juhlivia veteraanijärjestöjä, jokaista paikkakuntamme veteraania, sekä jo edesmenneitä, ja sodassa kaatuneita. Samalla haluan rohkaista jokaista pellolaista katsomaan myös eteenpäin, niihin todellisiin ongelmiin, joita käsissämme on tänä aikana. Niin, että yhteiskuntamme voisi olla todellisesti värikäs ja rikas.
Lahjoita pakolaisten auttamiseksi: Nordea IBAN FI33 1572 3000 5005 04. Viesti: Pakolaiskriisi
Tai lähetä viesti Lahjoitus numeroon 16499 (20 e), Lisätietoa: kirkonulkomaanapu.fi
Ensi viikonloppuna paikkakunnallamme vietetään veteraanijärjestöjen juhlaa, Sinivalkoista sunnuntaita. Viime päivinä ja kuukausina meiltä suomalaisiltakin on kyselty, mahtuuko maahamme lisää väriä? Onko maamme yhtenäiskulttuurin kehto vai onko keskuudessamme tilaa erilaisuudelle?
Yhden maamme kansanedustajan ”unelmassa” oli kuljettu kauas siitä unelmasta, josta pastori Martin Luther King piti kuuluisan puheensa. Tohtori Kingille unelma merkitsi mustaihoisten ja valkoihoisten rauhanomaista rinnakkaineloa. Monia suomalaisia kaukaa tulevat, erinäköiset ihmiset, taas tuntuvat pelottavan.
Isäni on Karjalan evakko. Karjalaisia ”ryssiteltiin”, ja heidän uskontoaan ja kulttuuriaan pidettiin alempiarvoisena. Moni tornionlaaksolainen on ollut pakolaisena Ruotsissa. Siellä tulijat pantiin ensimmäiseksi täisaunaan. Ennakkoluuloja oli monenlaisia, mutta kuitenkin saatiin kokea sellaista lähimmäisenrakkautta, joka tuossa tilanteessa oli monelle elinehto.
Toisen maailmansodan kauheuksista ei ole aikaa kuin 70 vuotta. Tämän muistaminen voi antaa ymmärrystä niitä ihmisiä kohtaan, jotka nyt pakenevat sotaa ja levottomuuksia esim. Syyriasta, Irakista ja Afganistanista myös tänne kylmään pohjolaan. Matkaan ei lähdetä vapaaehtoisesti. Kukaan ei jätä kotiaan huvin vuoksi.
Ajattelen, että ne arvot, joita maamme edustaa vapaana ja demokraattisena valtiona, ovat olleet puolustamisen arvoisia. Niihin sisältyy myös laupeus muukalaisia ja armollisuus kärsiviä kohtaan. Siksi myös veteraanien muisto on tärkeä. Toivon, että veteraanien juhliin mahtuu sinistä, valkoista ja muunlaisiakin värejä.
Askel rikkaasta, värikkäästä ja monikulttuurisesta Suomesta mustavalkoajatteluun on kuitenkin lyhyt. Pelot, itsekkyys ja kovuus saavat kovin helposti tilaa jokaisen meidän sydämessä. Silloin kaiken mittariksi tulee oma pärjääminen, äkkiväärät mielipiteet ja taistelu toisia vastaan. Minulla on unelma yhteiskunnasta, jossa edelleen on uskonnonvapaus, sekä mahdollisuus erilaisuuden kohtaamiseen, keskinäiseen vuorovaikutukseen ja uuden oppimiseen. Eivätkö nämä ole lopulta niitä arvoja, joiden vuoksi veteraanitkin ovat taistelleet?
Haluan tällä hartauskirjoituksella kunnioittaa juhlivia veteraanijärjestöjä, jokaista paikkakuntamme veteraania, sekä jo edesmenneitä, ja sodassa kaatuneita. Samalla haluan rohkaista jokaista pellolaista katsomaan myös eteenpäin, niihin todellisiin ongelmiin, joita käsissämme on tänä aikana. Niin, että yhteiskuntamme voisi olla todellisesti värikäs ja rikas.
Lahjoita pakolaisten auttamiseksi: Nordea IBAN FI33 1572 3000 5005 04. Viesti: Pakolaiskriisi
Tai lähetä viesti Lahjoitus numeroon 16499 (20 e), Lisätietoa: kirkonulkomaanapu.fi
tiistai 4. elokuuta 2015
Kiitos kesäseuroista!
Toissapäivänä
vietimme seurakunnassamme kesäseuroja, tällä kertaa Lampsijärvellä. Päivän aiheena oli ”uskollisuus Jumalan
lahjojen hoitamisessa”. Kun valmistauduin päivän saarnaani, silmiini osui rovasti
Timo Kökön muistokirjoitus. Timo Kökkö oli toiminut aikoinaan myös Ylitornion
kirkkoherrana ja kristillisen opiston rehtorina, ennen siirtymistään Tyrvään
kirkkoherraksi. Kun kysyin seuroissa, kuinka moni tuntee tai muistaa rovasti Timo
Kökön, lähes kaikki kädet nousivat.
Jotenkin
Timo Kökön elämäntarina nousee esikuvaksi myös seurasunnuntain teemasta, Jumalan
lahjojen uskollisesta hoitamisesta. Tyrväällä hänen tehtäväkseen tuli omalta
osaltaan vanhan, arvokkaan Pyhän Olavin kirkon restaurointitöistä vastaaminen. Kirkkoa
pidettiin kansallisaarteena, mutta sitten tapahtui kauheita: kirkko joutui
tuhopolttajan kohteeksi ja sen puuosat paloivat maahan asti. Kirkko siis
tuhoutui lähes totaalisesti.
Mutta
sitten tapahtui myös ihmeitä: Tuhotun kirkon ympärille nousi kansanliike, ja se
rakennettiin talkootyönä uuteen loistoonsa. Urakka oli vertaansa vailla, jotakin
aivan omaa luokkaansa. Kyse oli yhteisöllisestä uskollisuudesta, joka kumpusi kunnioituksesta
edeltäneiden sukupolvien työtä ja arvoja kohtaan. Ja muistan, että meiltä
Pellostakin lähetettiin silloin seurakuntaan vanha, Karjalasta tuotu krusifiksi.
Näin
Tyrväällä toimittiin uskollisesti, Jumalan lahjojen hoitamisessa. Kyse ei ollut
vain inhimillisestä aikaansaannoksesta, vaan tämä uskollisuus on jotakin vielä
hienompaa, vielä kestävämpää. Jotakin sellaista, joka lepää Jumalan
uskollisuuden varassa. Se on siis osallisuutta Jumalan uskollisuudesta.
Meidän
kristittyjen tehtävänä on hoitaa Jumalan lahjoja uskollisesti ja viisaasti.
Mutta pohjimmiltaan siinä on kyse suostumisesta Jumalan työhön ja tehtäviin,
hänen käytettäväkseen. Ja lopulta Jumala itse vastaa siitä, miten hän vie
työnsä päätökseen.
Tänään
haluan antaa kiitokset kaikille seuroissa mukana olleille, 80 seuravieraalle,
jotka eivät lyöneet laimin seurakunnan kokoontumista. Ja erityiskiitokset menee
seurojen talkoolaisille, Lampsijärven ja Ylipään diakoniakylätoimikunnille, seurapuhujille
ja musiikista vastanneille. Sekä taivaalliselle Isällemme, joka antoi meille
siunatun seurapäivän.
keskiviikko 29. huhtikuuta 2015
Erilaista aikaa
Olen elänyt seurakunnan yhteydessä koko ikäni, 43 vuotta.
Isäni on ollut pappi ja olen siten seurannut omien kotiseurakuntien ja koko
kirkonkin elämää läheltä. Huomaan että seurakuntien toiminta ja hallintopäätökset
olivat aika erilaisia omassa lapsuudessani, ja vielä nuoruudessanikin, jos
vertaa tähän päivään ja omaan työuraani.
Eilen kirkkovaltuustomme päätti myydä pois Pellon kunnan keskustassa, jokirannan tuntumassa sijaitsevan rakennustontin. Paikalla oli sijainnut aikaisemmin kanttorin talo, ns. kanttorila. Sittemmin talo on purettu pois, mutta tontin tarjoutui ostaman paikallinen, nuori perhe. Nyt kolmannella yrittämällä hintakin tuntui olevan kohdillaan ja päätös menee tuomiokapitulin ja kirkkohallituksen vahvistettavaksi.
Viime vuonna seurakuntamme myi leirikeskuksen. Sitä ennen purettiin pois vanha pappila. Päätökset ovat olleet luonnollisia ratkaisuja tässä tilanteessa, missä seurakuntamme nyt on. Jäsenmäärä pienenee ja verotulot vähenevät. Viime vuoden kinkerikierroksella vallitsi selkeä yksimielisyys myös seurakuntalaisten keskuudessa, että kiinteistöistä voidaan karsia. Vielä meille jää kuitenkin kaksi kirkkoa ja kaksi seurakuntakotia, rivitalo ja hautausmaan ”lepola”. Sekä voimavaroja pitää yllä seurakunnallista toimintaa.
Meitä edeltäneet sukupolvet kirkossa ovat olleet rakentajia. Toimintapuitteita on kasvatettu sellaiselle rajalle, ettei niitä nykyisillä voimavaroilla ole mahdollista tai edes tarpeellista pitää yllä. Näin meistä on näyttänyt tulleen purkajien ja riisujien sukupolvi. Toisaalta se surettaa, mutta ajattelen, että päätöksiä on hyvä tehdä silloin, kun siihen tarjoutuu luonnollinen mahdollisuus. Näin annamme mahdollisuuden seurakunnan ydintoiminnoille.
Näin ajat muuttuvat, elämme nyt erilaista aikaa. Ensi viikolla kirkolliskokous päättää mahdollisesta seurakuntarakenneuudistuksesta. Jos siihen päädytään, vuonna 2019 kaikki Suomenniemen seurakunnat liittyvät uusiin seurakuntayhtymiin.
Eilen kirkkovaltuustomme päätti myydä pois Pellon kunnan keskustassa, jokirannan tuntumassa sijaitsevan rakennustontin. Paikalla oli sijainnut aikaisemmin kanttorin talo, ns. kanttorila. Sittemmin talo on purettu pois, mutta tontin tarjoutui ostaman paikallinen, nuori perhe. Nyt kolmannella yrittämällä hintakin tuntui olevan kohdillaan ja päätös menee tuomiokapitulin ja kirkkohallituksen vahvistettavaksi.
Viime vuonna seurakuntamme myi leirikeskuksen. Sitä ennen purettiin pois vanha pappila. Päätökset ovat olleet luonnollisia ratkaisuja tässä tilanteessa, missä seurakuntamme nyt on. Jäsenmäärä pienenee ja verotulot vähenevät. Viime vuoden kinkerikierroksella vallitsi selkeä yksimielisyys myös seurakuntalaisten keskuudessa, että kiinteistöistä voidaan karsia. Vielä meille jää kuitenkin kaksi kirkkoa ja kaksi seurakuntakotia, rivitalo ja hautausmaan ”lepola”. Sekä voimavaroja pitää yllä seurakunnallista toimintaa.
Meitä edeltäneet sukupolvet kirkossa ovat olleet rakentajia. Toimintapuitteita on kasvatettu sellaiselle rajalle, ettei niitä nykyisillä voimavaroilla ole mahdollista tai edes tarpeellista pitää yllä. Näin meistä on näyttänyt tulleen purkajien ja riisujien sukupolvi. Toisaalta se surettaa, mutta ajattelen, että päätöksiä on hyvä tehdä silloin, kun siihen tarjoutuu luonnollinen mahdollisuus. Näin annamme mahdollisuuden seurakunnan ydintoiminnoille.
Näin ajat muuttuvat, elämme nyt erilaista aikaa. Ensi viikolla kirkolliskokous päättää mahdollisesta seurakuntarakenneuudistuksesta. Jos siihen päädytään, vuonna 2019 kaikki Suomenniemen seurakunnat liittyvät uusiin seurakuntayhtymiin.
maanantai 23. helmikuuta 2015
Paaston alkaessa
Viime viikonloppuna seurakunnassamme vietettiin jälleen
peräti kolmet hautajaiset. Kuoleman kohtaaminen on aina surullista, ja monesti
itsekin pappina joudun kilvoittelemaan sen kanssa, että pysyisin työkuntoisena
kaikkien surullisten ihmiskohtaloiden keskellä. Silloin kun pala nousee
kurkkuun, sitä jotenkin miettii myös sitä, että miksi minä itken? Enkö olekaan
uskomassa, niin kuin on opetettu. Enkö osaa nähdä iankaikkisen elämän lupausta,
joka meille on annettu uskon kautta?
No tunteillehan ei mahda mitään, ja toivon, että on normaalia tuntea myös menetyksen tuskaa, vaikka ihminen olisikin uskomassa. Ennemminhän se olisi kauheaa, jos ihminen olisi kuin kone, joka ei tunne mitään. Tai se, jos peittelemme tai kiellämme omat tunteet.
Eikös se niin kuitenkin ole, että silloin kun on surua, saa itkeä. Ja silloin kun koetaan kiusauksia, ja koettelemuksia, niihin kuuluu myös negatiivia tunteita. Ja niissä tilanteissa usko voi olla kuin pään uskoa, jota ei oikein jaksa tunteen tasolla enää nähdä todeksi. Mutta toisissa tilanteissa ne uskon kautta saatavat ilon kokemukset saavat taas tulla tunteen tasolle. Näin itse ainakin haluaisin ajatella. Ja näin haluaisin rohkaista myös jokaista surevaa. Eli että tuntui miltä tuntui, kuitenkin on olemassa uskon luottamus. Ja epätoivonkin keskellä saamme pään ajatuksilla tarttua lohdutuksen sanaan.
Ei se ihmisen elämä vain ole sellaista pintaliitoa tai pilvihattaraa. Siihen kuuluu myös ikäviä asioita.
Tästä puhuu myös ensimmäisen paastonajan sunnuntain aihe, kun meille kerrotaan kiusauksista. Saatana houkutteli Jeesusta, saadakseen tämän luopumaan kutsumuksestaan. Eikä tämä kiusaaja jätä meitä nykypäivän ihmisiäkään rauhaan. Mutta Raamattu opettaa, että Jeesus voitti kaikki kiusaukset, joten hän voi auttaa meitäkin.
No nykyäänhän puhutaan hyvin harvoin kiusauksista. Koettelemuksia kyllä käsitellään ajoittain, vaikkapa juuri sairauksien ja kuolemantapauksien yhteydessä. Niissähän me ajattelemme olevan mukana myös Jumalan vaikutuksen, sillä Jumala voi kyllä koetella ihmistä. Mutta kiusaukset saa aikaan vain sielunvihollinen, saatana. Ja ne merkitsevät todellakin jotakin niin kauheaa, että niiden kautta ihminen menettää uskonsa Jumalaan. Kiusauksen tavoitteena on todellakin saada ihminen luopumaan pelastavasta uskosta ja kristityn elämästä.
No mitä nämä tällaiset kiusaukset sitten olisivat? Mitä ovat tämän ajan kiusaukset? Tai tunnetko sinä itseäsi joskus tällä tavalla perkeleen kiusaamaksi?
Ehkä meidän aikamme suuri kiusaus on se, että mitään ei pidetä enää kiusauksena. Kirkko, seurakunta ja yksittäiset kristityt mukautuvat tämän maailman menoon, eivätkä pidä enää mitään syntinä, tai niin vakavana asiana, että se todellakin erottaa ihmisen Jumalasta.
Voisi kai puhua kirkon ajasta ja maailman ajasta, ja jos kirkko kääntää kellonsa maailman aikaan, silloin käy huonosti. Vanhan testamentin professori Timo Veijola on sanonut, että se joka avioituu ajan hengen kanssa, huomaa pian olevansa leski.
No nyt on kuitenkin hyvä erottaa tämä aikajaotus nykyajan poliittisesta jaotuksesta. Eli ei suinkaan kirkko ole mikään poliittisen konservatiivisuuden tyyssija. Ei kirkko ole maailmassa sen takia, että se eläisi jotenkin muuta maailmaa jäljessä ja pyrkisi jarruttamaan kaikkea kehitystä. Siitä ei ole kyse. Mutta valitettavasti monet sellaiset pahatkin asiat etenevät maailmassa ennen kuin tulevat kirkkoon. Ja sitten kohta kristitytkin pitävät niitä asioita ihan ok asioina.
En halua nyt lähteä erottelemaan sitä, että mitä ne tällaiset kiusaukset ovat. Tai mikä nyt on syntiä. Siitähän Jeesus sanoo, että syntiä on se, että me emme usko häneen. Ja se on varmaankin se tämän ajan pahin vitsaus, kaikkein suurin kiusaus, että me emme luota Jeesukseen. Tämä maailmanaika pitää kaikkia uskontoja samanarvoisina, eikä ketään saisi käännyttää. Kouluissa ei saa puhua uskonasioista, ja samaan aikaan Islam ja Isis terrorisoivat jo Eurooppaa.
Niin, tämä on jotakin sellaista, mitä minun on vaikea ymmärtää. Kristityt maat ovat valmiita hylkäämään omat juurensa ja oman identiteettinsä. Varmaan kuvitellaan, että siten päästään eroon uskonnon sitovista kahleista, mutta todellisesti paljon pahemmat kahleet ovat uhkaamassa. Synnin kahleet ja toisaalla totalitaarisen uskonnollisuuden kahleet. Ja Jeesuksen opetus rakkaudesta, syntien anteeksiantamuksesta ja armosta jää pimentoon.
Tämän takia me tarvitsemme myös sisäistä uudistumista, ja palaamista uskonelämän perusteisiin. Nytkin kun käymme paaston matkalle, meidän kannattaa kääntää katseemme paitsi omiin synteihin ja omaan kilvoitukseen, myös Jeesuksen tekoihin, opetukseen ja siihen, mitä hän niiden kautta meille tarjoaa.
Niin kuin Paavali sen sanoo: Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Aamen.
No tunteillehan ei mahda mitään, ja toivon, että on normaalia tuntea myös menetyksen tuskaa, vaikka ihminen olisikin uskomassa. Ennemminhän se olisi kauheaa, jos ihminen olisi kuin kone, joka ei tunne mitään. Tai se, jos peittelemme tai kiellämme omat tunteet.
Eikös se niin kuitenkin ole, että silloin kun on surua, saa itkeä. Ja silloin kun koetaan kiusauksia, ja koettelemuksia, niihin kuuluu myös negatiivia tunteita. Ja niissä tilanteissa usko voi olla kuin pään uskoa, jota ei oikein jaksa tunteen tasolla enää nähdä todeksi. Mutta toisissa tilanteissa ne uskon kautta saatavat ilon kokemukset saavat taas tulla tunteen tasolle. Näin itse ainakin haluaisin ajatella. Ja näin haluaisin rohkaista myös jokaista surevaa. Eli että tuntui miltä tuntui, kuitenkin on olemassa uskon luottamus. Ja epätoivonkin keskellä saamme pään ajatuksilla tarttua lohdutuksen sanaan.
Ei se ihmisen elämä vain ole sellaista pintaliitoa tai pilvihattaraa. Siihen kuuluu myös ikäviä asioita.
Tästä puhuu myös ensimmäisen paastonajan sunnuntain aihe, kun meille kerrotaan kiusauksista. Saatana houkutteli Jeesusta, saadakseen tämän luopumaan kutsumuksestaan. Eikä tämä kiusaaja jätä meitä nykypäivän ihmisiäkään rauhaan. Mutta Raamattu opettaa, että Jeesus voitti kaikki kiusaukset, joten hän voi auttaa meitäkin.
No nykyäänhän puhutaan hyvin harvoin kiusauksista. Koettelemuksia kyllä käsitellään ajoittain, vaikkapa juuri sairauksien ja kuolemantapauksien yhteydessä. Niissähän me ajattelemme olevan mukana myös Jumalan vaikutuksen, sillä Jumala voi kyllä koetella ihmistä. Mutta kiusaukset saa aikaan vain sielunvihollinen, saatana. Ja ne merkitsevät todellakin jotakin niin kauheaa, että niiden kautta ihminen menettää uskonsa Jumalaan. Kiusauksen tavoitteena on todellakin saada ihminen luopumaan pelastavasta uskosta ja kristityn elämästä.
No mitä nämä tällaiset kiusaukset sitten olisivat? Mitä ovat tämän ajan kiusaukset? Tai tunnetko sinä itseäsi joskus tällä tavalla perkeleen kiusaamaksi?
Ehkä meidän aikamme suuri kiusaus on se, että mitään ei pidetä enää kiusauksena. Kirkko, seurakunta ja yksittäiset kristityt mukautuvat tämän maailman menoon, eivätkä pidä enää mitään syntinä, tai niin vakavana asiana, että se todellakin erottaa ihmisen Jumalasta.
Voisi kai puhua kirkon ajasta ja maailman ajasta, ja jos kirkko kääntää kellonsa maailman aikaan, silloin käy huonosti. Vanhan testamentin professori Timo Veijola on sanonut, että se joka avioituu ajan hengen kanssa, huomaa pian olevansa leski.
No nyt on kuitenkin hyvä erottaa tämä aikajaotus nykyajan poliittisesta jaotuksesta. Eli ei suinkaan kirkko ole mikään poliittisen konservatiivisuuden tyyssija. Ei kirkko ole maailmassa sen takia, että se eläisi jotenkin muuta maailmaa jäljessä ja pyrkisi jarruttamaan kaikkea kehitystä. Siitä ei ole kyse. Mutta valitettavasti monet sellaiset pahatkin asiat etenevät maailmassa ennen kuin tulevat kirkkoon. Ja sitten kohta kristitytkin pitävät niitä asioita ihan ok asioina.
En halua nyt lähteä erottelemaan sitä, että mitä ne tällaiset kiusaukset ovat. Tai mikä nyt on syntiä. Siitähän Jeesus sanoo, että syntiä on se, että me emme usko häneen. Ja se on varmaankin se tämän ajan pahin vitsaus, kaikkein suurin kiusaus, että me emme luota Jeesukseen. Tämä maailmanaika pitää kaikkia uskontoja samanarvoisina, eikä ketään saisi käännyttää. Kouluissa ei saa puhua uskonasioista, ja samaan aikaan Islam ja Isis terrorisoivat jo Eurooppaa.
Niin, tämä on jotakin sellaista, mitä minun on vaikea ymmärtää. Kristityt maat ovat valmiita hylkäämään omat juurensa ja oman identiteettinsä. Varmaan kuvitellaan, että siten päästään eroon uskonnon sitovista kahleista, mutta todellisesti paljon pahemmat kahleet ovat uhkaamassa. Synnin kahleet ja toisaalla totalitaarisen uskonnollisuuden kahleet. Ja Jeesuksen opetus rakkaudesta, syntien anteeksiantamuksesta ja armosta jää pimentoon.
Tämän takia me tarvitsemme myös sisäistä uudistumista, ja palaamista uskonelämän perusteisiin. Nytkin kun käymme paaston matkalle, meidän kannattaa kääntää katseemme paitsi omiin synteihin ja omaan kilvoitukseen, myös Jeesuksen tekoihin, opetukseen ja siihen, mitä hän niiden kautta meille tarjoaa.
Niin kuin Paavali sen sanoo: Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Aamen.
torstai 29. tammikuuta 2015
Arvottomia palvelijoita?
Ensi sunnuntain evankeliumissa Jeesus sanoo: "Niinpä
tekin, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän tulee tehdä, sanokaa: Me olemme
arvottomia palvelijoita. Olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset
tekemään."
Tämä on hyvä muistutus, kun nyt helmikuun alussa alkaa jälleen kirkon vuotuinen yhteisvastuukeräys. Monet lähtevät jälleen liikkeelle keräyslippaiden ja -listojen kanssa. Jotkut hiihtävät riemukierroksia yhteisvastuun hyväksi ja toiset keittävät hernekeittoa yhteisvastuulounaalle. Millä mielellä lähdemme liikkeelle, tässä hyväntekeväisyydessä?
Emme saisi olla liikkeellä palkkion tai kunnian toivossa, vaan siksi, että teemme vain velvollisuutemme Jumalan valtakunnassa. Kun olemme saaneet paljon hyviä lahjoja elämäämme, kyllä meidän velvollisuutemme on jakaa niistä eteenpäin. Meidän tulee siis käydä liikkeelle kiitollisuus sydämessämme. Ja toivottavasti osaamme jättää omia pyyteitä, toiveita ja katkeruutta vähemmälle. Kaikki on Jumalan lahjaa. Ja siitä meidän tulee jakaa eteenpäin. Me olemme vain arvottomia palvelijoita, mutta sellaisina tärkeitä ja rakkaita Jumalalle. Näin haluan ajatella. Ja näin saamme uskoa.
Tämän vuoden yhteisvastuukeräyksellä kerätään apua taas lähelle ja kauas. Haitin lapsia halutaan auttaa kouluun, ja meillä taas tuetaan Suurella sydämellä -vapaaehtoistyöverkoston kehittämistä. Apua ja rakkautta, sitähän me kaikki tarvitsemme ajoittain.
Lähdetään siis liikkeelle iloisin mielin. Tule mukaan!
Tämä on hyvä muistutus, kun nyt helmikuun alussa alkaa jälleen kirkon vuotuinen yhteisvastuukeräys. Monet lähtevät jälleen liikkeelle keräyslippaiden ja -listojen kanssa. Jotkut hiihtävät riemukierroksia yhteisvastuun hyväksi ja toiset keittävät hernekeittoa yhteisvastuulounaalle. Millä mielellä lähdemme liikkeelle, tässä hyväntekeväisyydessä?
Emme saisi olla liikkeellä palkkion tai kunnian toivossa, vaan siksi, että teemme vain velvollisuutemme Jumalan valtakunnassa. Kun olemme saaneet paljon hyviä lahjoja elämäämme, kyllä meidän velvollisuutemme on jakaa niistä eteenpäin. Meidän tulee siis käydä liikkeelle kiitollisuus sydämessämme. Ja toivottavasti osaamme jättää omia pyyteitä, toiveita ja katkeruutta vähemmälle. Kaikki on Jumalan lahjaa. Ja siitä meidän tulee jakaa eteenpäin. Me olemme vain arvottomia palvelijoita, mutta sellaisina tärkeitä ja rakkaita Jumalalle. Näin haluan ajatella. Ja näin saamme uskoa.
Tämän vuoden yhteisvastuukeräyksellä kerätään apua taas lähelle ja kauas. Haitin lapsia halutaan auttaa kouluun, ja meillä taas tuetaan Suurella sydämellä -vapaaehtoistyöverkoston kehittämistä. Apua ja rakkautta, sitähän me kaikki tarvitsemme ajoittain.
Lähdetään siis liikkeelle iloisin mielin. Tule mukaan!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)