Mikkelinpäivänä on tullut tavaksi muistutella enkelien
olemassaolosta ja tehtävistä. Ja nyt puhutaan siis Raamatun mukaisesta
opetuksesta, ei New Age –enkeleistä, enkeliterapioista tai muusta sellaisesta, jota
kristityn on vaikea tunnistaa omakseen.
Heprealaiskirjeessä sanotaan: ”Eivätkö enkelit ole
palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen
autuuden.” (1:14) Kyse on siis Jumalan palvelijoista, jotka tuovat meille evankeliumin
pelastavaa sanomaa. Luther muistutti, että Raamattu kaikkinensa ajaa Kristusta.
Ja meidän pelastuksemme perustana Hän on varmasti myös enkelien tuoman sanoman
ytimessä.
Edellisessä kirkkokäsikirjassa Mikkelinpäivän aiheena olivat
enkelit ja lapset. Näin enkelten ajateltiin olevan erityisesti
suojelusenkeleitä, jotka pitävät huolta avuttomista tai vilkkaista lapsista.
Tapana onkin ollut pitää seurakunnissa mikkelinpäivänä lasten enkelikirkkoja ja
perhejumalanpalveluksia. Mikkelinpäivän evankeliumi sopii kuitenkin aika
huonosti lapsille, sillä siellä varoitetaan kovin sanoin viettelyksistä ja
uhataan hukuttamisella sellaista, joka houkuttelee lapsen lankeemukseen. Aikuisille
nämä muistutukset sen sijaan ovat hyvinkin aiheellisia.
Myös päivän toinen kirjeteksti on oikeasti ihan K-18
materiaalia (ks. Ilm. 12: 7–12). Se kertoo kuitenkin oleellisia asioita
enkeleistä, heidän tehtävistään ja sanomasta. Siinä arkienkeli Mikael taistelee
taivaassa saatanaa vastaan ja voittaa taistelun. Sitten julistetaan, että tämä
syyttäjä on syösty alas ja voiton toi Karitsan veri ja veljien todistus. Ja maan
päällä taistelu vielä jatkuu.
Niin. Johanneksen ilmestyksen näkökulma menee aika kauas
vaaleanpunaisista ja hattaraisista enkelikuvauksista. Mutta se kertoo meille,
missä on meidän voimamme ja turvamme tuhon ja pimeyden voimia vastaan. Jumalan
valtakunnan aarteina tässä taistelussa, syntiä ja rangaistustakin vastaan, on ensinnäkin
Kristuksen ristillä vuodattama sovintoveri. Toiseksi siihen kuuluu kristillinen
todistus, jonka voimme lausua vuorotellen eri tilanteissa ja vahvistaa näin
toisiamme uskossa. Ja kolmanneksi meillä on turvana taivaan sotajoukot, Jumalan
sanansaattajat, enkelit.
Olen Mikko Pelkonen, Iitin seurakunnan kirkkoherra. Tälle palstalle kirjaan ajankohtaisia, työtäni koskevia asioita päiväkirjanomaisesti. Saarnojen ja hartauspuheiden kautta liityn myös vanhaan, parituhatvuotiseen uskonperintöön.
lauantai 4. lokakuuta 2014
sunnuntai 7. syyskuuta 2014
Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu
Tämän sunnuntain raamatuntekstit korostavat sanojemme merkitystä.
Puheet kertovat paljon ihmisestä. Myös sen, mitä meillä on sydämessämme: Onko
se puhdas vai synnin tahraama.
Useimmilla meistä taitaa olla halu elää ihmisiksi ja luottaa Jumalaan. Samalla kuitenkin tunnistamme itsessämme asuvan muita voimia. Siitä kertoo juuri väärät teot ja sananvalinnat. Samasta suusta lähtee sekä ”siunaus että kirous”, eikä se käy, kirjoittaa apostoli. Tarvitaan ymmärrystä siitä, millainen voima sanoillamme on.
Sananlaskujen kirjakin todistaa siitä: ”Oma suu on tyhmän tuho…” Ja toisaalta: ”Syvä kuin meri on harkittu puhe...”
Syksy on hyvää aikaa vetäytyä mietiskelemään omaa elämää, omia tekoja ja sanoja. Miten suhtaudun toisiin? Millaista kieltä käytän puhuessani läheisilleni? Meille miehille luonteva paikka tähän voi olla vaikkapa metsästysretki, nyt kun jahtikausi on jälleen alkamassa.
Lohikesä oli hyvä täällä tornionjokivarressa. Ja nyt riistalaskennat lupaavat suhteellisen hyvää syksyä. Kiitollisuus täyttää mielen. Samalla on kuitenkin pidettävä kohtuus mielessä, ja seurattava kantojen tilaa. Tarvittaessa voi olla parempi vetäytyä makkaran paistoon ja miettiä näitä edellä mainittuja asioita.
Jaakobin kirje jatkaa samasta teemasta: ”Jos panemme suitset hevosen suuhun, me saamme sen tottelemaan itseämme ja voimme ohjata koko hevosta.” Joskus parisuhteessa tai työpaikalla, riidan tullen, on hyvä laittaa sordiino päälle. Ohjata ikävää tilannetta siten, miten voi, ja jättää sanomatta sellaiset sanat, joita myöhemmin katuu.
Näitä ja muita ihmisenä elämisen asioita pohdimme Pellossa viikon päästä, miesten päivässä 14.9. klo 10 alkaen. Jumalan suitsista siellä puhuu hevosmies Raimo Havela, Lohesta ja ihmisten kalastamisesta jokiseuran puheenjohtaja Kalervo Aska ja Pitoa miehen syksyyn tarjoilee Pekka Ruokanen.
Se mitä meillä on sydämessämme, kuuluu puheistamme. Siksi on tärkeää ajoittain vetäytyä omaan rauhaan, mutta tulla myös koolle rakentumaan yhdessäolosta ja Jumalan sanasta.
Useimmilla meistä taitaa olla halu elää ihmisiksi ja luottaa Jumalaan. Samalla kuitenkin tunnistamme itsessämme asuvan muita voimia. Siitä kertoo juuri väärät teot ja sananvalinnat. Samasta suusta lähtee sekä ”siunaus että kirous”, eikä se käy, kirjoittaa apostoli. Tarvitaan ymmärrystä siitä, millainen voima sanoillamme on.
Sananlaskujen kirjakin todistaa siitä: ”Oma suu on tyhmän tuho…” Ja toisaalta: ”Syvä kuin meri on harkittu puhe...”
Syksy on hyvää aikaa vetäytyä mietiskelemään omaa elämää, omia tekoja ja sanoja. Miten suhtaudun toisiin? Millaista kieltä käytän puhuessani läheisilleni? Meille miehille luonteva paikka tähän voi olla vaikkapa metsästysretki, nyt kun jahtikausi on jälleen alkamassa.
Lohikesä oli hyvä täällä tornionjokivarressa. Ja nyt riistalaskennat lupaavat suhteellisen hyvää syksyä. Kiitollisuus täyttää mielen. Samalla on kuitenkin pidettävä kohtuus mielessä, ja seurattava kantojen tilaa. Tarvittaessa voi olla parempi vetäytyä makkaran paistoon ja miettiä näitä edellä mainittuja asioita.
Jaakobin kirje jatkaa samasta teemasta: ”Jos panemme suitset hevosen suuhun, me saamme sen tottelemaan itseämme ja voimme ohjata koko hevosta.” Joskus parisuhteessa tai työpaikalla, riidan tullen, on hyvä laittaa sordiino päälle. Ohjata ikävää tilannetta siten, miten voi, ja jättää sanomatta sellaiset sanat, joita myöhemmin katuu.
Näitä ja muita ihmisenä elämisen asioita pohdimme Pellossa viikon päästä, miesten päivässä 14.9. klo 10 alkaen. Jumalan suitsista siellä puhuu hevosmies Raimo Havela, Lohesta ja ihmisten kalastamisesta jokiseuran puheenjohtaja Kalervo Aska ja Pitoa miehen syksyyn tarjoilee Pekka Ruokanen.
Se mitä meillä on sydämessämme, kuuluu puheistamme. Siksi on tärkeää ajoittain vetäytyä omaan rauhaan, mutta tulla myös koolle rakentumaan yhdessäolosta ja Jumalan sanasta.
lauantai 5. heinäkuuta 2014
Tuhlaajapiika ja -poika
Kirkoissa puhutaan huomenna tuhlaajapojasta. Mutta kyllä
tämä häpeällinen nimitys koskee samalla tavalla myös naispuolisia
sanankuulijoita. Kaikki kläpit, pojat ja piiat samalla tavalla, osaavat synninteon
ja siinä eksyvät pois Jumalan yhteydestä.
Tarina kertoo hiippakuntamme edesmenneestä piispasta, Hannes Leinosesta. Hän toimi piispana aikana, jolloin lestadiolaisen herätysliikkeen ristiriidat repivät myös hänen johtamaansa hiippakuntaa. Tämä mielessä toimittaja kysyi piispalta, mikä on hiippakunnan suurin ongelma? Välttäen asetetun syötin piispa antoi vastauksen, joka sopii hyvin jokaiseen historian hetkeen: Se on synti. Suurin ongelma on synti, myös meidän hiippakunnassamme.
Tämän tunnustaminen ja tunnistaminen on suurissa vaikeuksissa yhteiskunnassa, ja siinä asenneilmapiirissä, jossa nykyään elämme. Sen sanominen, että ihminen on syntinen, tuntuu olevan aivan kuin kiellettyä. Synnistä puhuminen leimataan suorastaan ihmisen vapauden rajoittamiseksi ja uskonnolliseksi väkivallaksi. Kuitenkin Jumalan sanan saarnan tulee olla juuri lain ja evankeliumin saarnaa, synnin todellisuuden tunnustamista ja tämän jälkeen armon julistusta.
Koska ihminen on syntinen ja koko ihmiskunta on langennut, tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta. Ilman tämän tosiasian tunnustamista, ei tarvita sanomaa armahtavasta Jumalasta, Jeesuksen ristinkuolemasta tai syntien sovituksesta. Ja juuri tässä on uskomme ydin. Ja juuri tätä me ihmiset kaipaamme ja tarvitsemme.
Jeesus kutsui Jumalaa nimellä Isä. Se on erinomainen vertauskuva myös meidän aikanamme. Jos meillä on hyvä isä, hän nuhtelee meitä väärin tekemisistä ja ohjaa meitä oikeaan. Saattaapa hän osoittaa ankaruutensakin silloin, kun tietoisesti toimimme väärin, ja rikomme Häntä, ja sisaria ja veljiä vastaan. Jumalan ankaruus voi näkyä elämämme ankarissa koettelemuksissa, vastoinkäymisissä ja epäonnistumisissa.
Lapsena opin, että kun on tehnyt väärin, pitää pyytää anteeksi. Uskon, että se on totta myös tänä aikana, suhteessamme Jumalaan ja lähimmäisiin.
Tarina kertoo hiippakuntamme edesmenneestä piispasta, Hannes Leinosesta. Hän toimi piispana aikana, jolloin lestadiolaisen herätysliikkeen ristiriidat repivät myös hänen johtamaansa hiippakuntaa. Tämä mielessä toimittaja kysyi piispalta, mikä on hiippakunnan suurin ongelma? Välttäen asetetun syötin piispa antoi vastauksen, joka sopii hyvin jokaiseen historian hetkeen: Se on synti. Suurin ongelma on synti, myös meidän hiippakunnassamme.
Tämän tunnustaminen ja tunnistaminen on suurissa vaikeuksissa yhteiskunnassa, ja siinä asenneilmapiirissä, jossa nykyään elämme. Sen sanominen, että ihminen on syntinen, tuntuu olevan aivan kuin kiellettyä. Synnistä puhuminen leimataan suorastaan ihmisen vapauden rajoittamiseksi ja uskonnolliseksi väkivallaksi. Kuitenkin Jumalan sanan saarnan tulee olla juuri lain ja evankeliumin saarnaa, synnin todellisuuden tunnustamista ja tämän jälkeen armon julistusta.
Koska ihminen on syntinen ja koko ihmiskunta on langennut, tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta. Ilman tämän tosiasian tunnustamista, ei tarvita sanomaa armahtavasta Jumalasta, Jeesuksen ristinkuolemasta tai syntien sovituksesta. Ja juuri tässä on uskomme ydin. Ja juuri tätä me ihmiset kaipaamme ja tarvitsemme.
Jeesus kutsui Jumalaa nimellä Isä. Se on erinomainen vertauskuva myös meidän aikanamme. Jos meillä on hyvä isä, hän nuhtelee meitä väärin tekemisistä ja ohjaa meitä oikeaan. Saattaapa hän osoittaa ankaruutensakin silloin, kun tietoisesti toimimme väärin, ja rikomme Häntä, ja sisaria ja veljiä vastaan. Jumalan ankaruus voi näkyä elämämme ankarissa koettelemuksissa, vastoinkäymisissä ja epäonnistumisissa.
Lapsena opin, että kun on tehnyt väärin, pitää pyytää anteeksi. Uskon, että se on totta myös tänä aikana, suhteessamme Jumalaan ja lähimmäisiin.
sunnuntai 8. kesäkuuta 2014
Totuuden Pyhä Henki
Seurakunnissa kesä on rippikoulujen ja konfirmaatiojuhlien
aikaa. Juhlallinen on myös ensimmäinen kesälomasunnuntai, sillä tänä vuonna se
on yksi suurista kirkkovuoden juhlapyhistä, Helluntai. Juhlatilanteista tekee juhlan se, että niissä
on paljon juhlavieraita; väkeä ”niin kuin helluntaiepistolassa”. Tämä viittaa
Apostolien teoissa kuvattuun Pyhän Hengen vuodattamiseen, jolloin paikalla oli
paljon ihmisiä, ulkomaita myöten.
Päivän evankeliumissa Jeesus puhuu hieman monimutkaisestikin suhteestaan Isä-Jumalaan. Ja Pyhästä Hengestä, joka on kristittyjen puolustaja ja totuuden Henki. Tänä aikana me kristityt kaipaamme erityisesti puolustajaa, kun yhteiskunnassa yritetään kieltää kristillisiä tapoja. Ja janoamme totuutta, kun sanojamme vääristellään.
Jeesus korostaa omaa yhteyttään Isään, ja toisaalta yhteyttä seuraajiinsa. Meidän Jumala-kuvamme mukaisesti Isä-Jumala ja Poika-Jumala ovat yhtä. He ovat saman jumaluuden kaksi eri persoonaa. Mutta ei ole olemassa kahta tai kolmea Jumalaa. Vain yksi Jumala, joka lähestyy meitä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Persoonat ovat siis yhtä, ja samalla tavalla meidänkin tulisi olla yhtä Jeesuksen kanssa ja toinen toisemme kanssa. Tämän saa aikaan Pyhä Henki.
Yhteys Jumalaan löytyy vain seurakunnasta. Monesti kuulemme ihmisten sanovan, että kyllä minä Jumalaan uskon, mutta en minä siitä Jeesuksesta välitä. Tällöinhän ei ole ymmärretty kristinuskon todellista luonnetta armouskontona. Sitä, miten Jumala lähestyy meitä juuri poikansa, Jeesuksen kautta. Ja pelastaa meidät hänen sijaiskärsimyksen vuoksi.
Tai sitten saatetaan sanoa, että kyllä minä uskon Jumalaan, mutta en minä siihen seurakuntaa tarvitse. Ja kuitenkin Pyhä Henki toimii juuri seurakunnassa. Siellä missä pidetään Sanaa ja Sakramentteja esillä. Missä kokoonnutaan yhteen rukoilemaan ja käydään sovituksen aterialle.
Siellä Jumala on läsnä Henkensä kautta.
Päivän evankeliumissa Jeesus puhuu hieman monimutkaisestikin suhteestaan Isä-Jumalaan. Ja Pyhästä Hengestä, joka on kristittyjen puolustaja ja totuuden Henki. Tänä aikana me kristityt kaipaamme erityisesti puolustajaa, kun yhteiskunnassa yritetään kieltää kristillisiä tapoja. Ja janoamme totuutta, kun sanojamme vääristellään.
Jeesus korostaa omaa yhteyttään Isään, ja toisaalta yhteyttä seuraajiinsa. Meidän Jumala-kuvamme mukaisesti Isä-Jumala ja Poika-Jumala ovat yhtä. He ovat saman jumaluuden kaksi eri persoonaa. Mutta ei ole olemassa kahta tai kolmea Jumalaa. Vain yksi Jumala, joka lähestyy meitä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Persoonat ovat siis yhtä, ja samalla tavalla meidänkin tulisi olla yhtä Jeesuksen kanssa ja toinen toisemme kanssa. Tämän saa aikaan Pyhä Henki.
Yhteys Jumalaan löytyy vain seurakunnasta. Monesti kuulemme ihmisten sanovan, että kyllä minä Jumalaan uskon, mutta en minä siitä Jeesuksesta välitä. Tällöinhän ei ole ymmärretty kristinuskon todellista luonnetta armouskontona. Sitä, miten Jumala lähestyy meitä juuri poikansa, Jeesuksen kautta. Ja pelastaa meidät hänen sijaiskärsimyksen vuoksi.
Tai sitten saatetaan sanoa, että kyllä minä uskon Jumalaan, mutta en minä siihen seurakuntaa tarvitse. Ja kuitenkin Pyhä Henki toimii juuri seurakunnassa. Siellä missä pidetään Sanaa ja Sakramentteja esillä. Missä kokoonnutaan yhteen rukoilemaan ja käydään sovituksen aterialle.
Siellä Jumala on läsnä Henkensä kautta.
lauantai 3. toukokuuta 2014
Hyvän paimenen eväät
Viime sunnuntain evankeliumissa ylösnoussut kysyi
opetuslapsilta: Onko teillä mitään syötävää? Pietari ja muut olivat jälleen
lähteneet leipätyöhönsä, kalastamaan. Jeesus ilmestyi rannalle ja antoi heille
nuotiolla paistettua leipää ja kalaa (Joh. 21:9).
Joskus kohtaa kristittyjä, joilla jalat ovat niin irti maasta, etteivät he voi olla missään tekemisissä esimerkiksi kirkon, seurakunnan tai lähetysjärjestön kanssa. Ikään kuin Jumala olisi antanut vain heille oikean näyn siitä, miten evankeliumia on julistettava. Itsekin tunnen pappeja, jotka ovat tällä tavalla eronneet virastaan ja alkaneet totuttaa ”sitä oikeaa kutsumustaan”.
Siksi tämä ylösnousseen kysymys oli oikea ja hyvä. Eli onko työstä tarjolla myös elantoa? Onko se sellaista, että sitä arvostavat muutkin: seurakunta tai muu kristillinen yhteisö? Vai toimitaanko siinä vain omien ajatusten mukaan?
Kun julistamme Jumalan sanaa, lakia ja armon evankeliumia, sen täytyy perustua kirkon oppiin. Siksi seurakunnan tuki ja kutsu työhön ovat tärkeitä. Ehkä ne vasta tekevät työstä todellista ja sananjulistuksesta pätevää.
No toisaalta taas meidän tulee varoa ns. leipäpappeutta ja palkkapaimenia. Eli niitä, jotka perustavat vain siitä syötävästä, mutta eivät Jumalan tahdosta. Tähänhän jokainen meistä lankeaa ajoittain. Siksi huomisen sunnuntain aihe on hyvä muistutus: Jeesus on hyvä paimen, joka antaa henkensä lampaidensa puolesta (Joh. 10:11). Hän ei pakene vaaroja tai vaikeuksia, vaan puolustaa omiaan loppuun saakka. Näin hän on esikuva myös meille muille.
Viime sunnuntaina opimme sen, että valmiit eväät saamme Jeesukselta. Ja huomisessa evankeliumissa Jeesus kehottaa Pietaria: ”Ruoki minun lampaitani.” Kristityn lahjat on tarkoitettu jaettavaksi.
Sitten Jeesus jatkaa toteamuksella, joka sopii ehkä myös kilvoittelun ja kuuliaisuuden ohjeeksi työssä ja elämässä: ”Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo.”
Joskus kohtaa kristittyjä, joilla jalat ovat niin irti maasta, etteivät he voi olla missään tekemisissä esimerkiksi kirkon, seurakunnan tai lähetysjärjestön kanssa. Ikään kuin Jumala olisi antanut vain heille oikean näyn siitä, miten evankeliumia on julistettava. Itsekin tunnen pappeja, jotka ovat tällä tavalla eronneet virastaan ja alkaneet totuttaa ”sitä oikeaa kutsumustaan”.
Siksi tämä ylösnousseen kysymys oli oikea ja hyvä. Eli onko työstä tarjolla myös elantoa? Onko se sellaista, että sitä arvostavat muutkin: seurakunta tai muu kristillinen yhteisö? Vai toimitaanko siinä vain omien ajatusten mukaan?
Kun julistamme Jumalan sanaa, lakia ja armon evankeliumia, sen täytyy perustua kirkon oppiin. Siksi seurakunnan tuki ja kutsu työhön ovat tärkeitä. Ehkä ne vasta tekevät työstä todellista ja sananjulistuksesta pätevää.
No toisaalta taas meidän tulee varoa ns. leipäpappeutta ja palkkapaimenia. Eli niitä, jotka perustavat vain siitä syötävästä, mutta eivät Jumalan tahdosta. Tähänhän jokainen meistä lankeaa ajoittain. Siksi huomisen sunnuntain aihe on hyvä muistutus: Jeesus on hyvä paimen, joka antaa henkensä lampaidensa puolesta (Joh. 10:11). Hän ei pakene vaaroja tai vaikeuksia, vaan puolustaa omiaan loppuun saakka. Näin hän on esikuva myös meille muille.
Viime sunnuntaina opimme sen, että valmiit eväät saamme Jeesukselta. Ja huomisessa evankeliumissa Jeesus kehottaa Pietaria: ”Ruoki minun lampaitani.” Kristityn lahjat on tarkoitettu jaettavaksi.
Sitten Jeesus jatkaa toteamuksella, joka sopii ehkä myös kilvoittelun ja kuuliaisuuden ohjeeksi työssä ja elämässä: ”Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo.”
lauantai 5. huhtikuuta 2014
Kuka nyt kärsii?
Papin työssä kohtaa usein inhimillistä kärsimystä. Vaikka
pienellä paikkakunnalla tapahtuu harvoin maata järisyttäviä katastrofeja,
olemme silti usein silmätysten kärsimyksen kanssa. Milloin joku menettää
läheisen ihmisen, tai joku sairastaa vakavaa sairautta. Joskus taas pelko oman
työpaikan ja tulevaisuuden suhteen tuntuu vaikealta. Tai muut sisäiset
ahdistukset tuntuvat ylitsepääsemättömiltä.
Kärsimystä on monenlaista. Ja usein se on hiljaista. Siitä ei pidetä kovaa ääntä, eikä siitä kirjoiteta muotilehtien sivuilla.
Sunnuntain evankeliumissa Jeesus lupaa: ”Tänään ja huomenna minä ajan ihmisistä pahoja henkiä ja parannan sairaita, ja kolmantena päivänä saan työni päätökseen.” Miten tämän lupauksen saisi käytäntöön nykyajan kristittyjen elämässä? Kovin monesti me haemme apua kyllä muualta, kuin Jeesukselta. Pyrimme saamaan elämän omaan hallintaan ja ajattelemme selviävämme siitä ainakin suurin piirtein kunnialla.
Kärsimys on kuitenkin asia, joka laittaa kaikki ihmiset kaikkina aikoina pienelle paikalle. Se saa kyselemään elämän mielekkyyden, ja ehkä tarkoituksenkin perään. Hyvinvoiva, elämäänsä tyytyväinen ihminen harvoin tarvitsee papinkaan apua. Mutta elämän epäonnistumisissa ja kärsimyksissä tarvitaan toisen lohdutusta ja tukea.
Jeesuksen kärsimys Golgatan ristillä on uskomme keskeinen symboli. Uskonpuhdistajamme muistutti, että Kristuksen me kohtaamme lähimmäisessä. Kohtaamme siis Kristuksen kun huomaamme myös lähimmäisen hädän!
Jokaisen uuden päivän kysymys voisikin olla, että kuka tänään kärsii? Miten voisin olla löytämässä hätää kärsivän ihmisen, ja miten voisin auttaa? Suinkaan aina emme voi ottaa toisen kärsimystä pois. Mutta voin kuunnella, antaa tilaa tunteiden läpikäymiselle. Ja lohduttaa läsnäololla.
Edellä mainitut Jeesuksen sanat olivat myös profetia hänen kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan. On lohdullista ajatella, että nyt kuljemme kohti ”kolmatta päivää”, ylösnousemuksen riemua.
Kärsimystä on monenlaista. Ja usein se on hiljaista. Siitä ei pidetä kovaa ääntä, eikä siitä kirjoiteta muotilehtien sivuilla.
Sunnuntain evankeliumissa Jeesus lupaa: ”Tänään ja huomenna minä ajan ihmisistä pahoja henkiä ja parannan sairaita, ja kolmantena päivänä saan työni päätökseen.” Miten tämän lupauksen saisi käytäntöön nykyajan kristittyjen elämässä? Kovin monesti me haemme apua kyllä muualta, kuin Jeesukselta. Pyrimme saamaan elämän omaan hallintaan ja ajattelemme selviävämme siitä ainakin suurin piirtein kunnialla.
Kärsimys on kuitenkin asia, joka laittaa kaikki ihmiset kaikkina aikoina pienelle paikalle. Se saa kyselemään elämän mielekkyyden, ja ehkä tarkoituksenkin perään. Hyvinvoiva, elämäänsä tyytyväinen ihminen harvoin tarvitsee papinkaan apua. Mutta elämän epäonnistumisissa ja kärsimyksissä tarvitaan toisen lohdutusta ja tukea.
Jeesuksen kärsimys Golgatan ristillä on uskomme keskeinen symboli. Uskonpuhdistajamme muistutti, että Kristuksen me kohtaamme lähimmäisessä. Kohtaamme siis Kristuksen kun huomaamme myös lähimmäisen hädän!
Jokaisen uuden päivän kysymys voisikin olla, että kuka tänään kärsii? Miten voisin olla löytämässä hätää kärsivän ihmisen, ja miten voisin auttaa? Suinkaan aina emme voi ottaa toisen kärsimystä pois. Mutta voin kuunnella, antaa tilaa tunteiden läpikäymiselle. Ja lohduttaa läsnäololla.
Edellä mainitut Jeesuksen sanat olivat myös profetia hänen kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan. On lohdullista ajatella, että nyt kuljemme kohti ”kolmatta päivää”, ylösnousemuksen riemua.
keskiviikko 12. maaliskuuta 2014
Piispan tarkastus
Ensi viikonloppuna pidetään Pellon seurakunnassa
piispantarkastus. Joku vääräleuka muutti yhdyssanan kahdeksi eri sanaksi,
jolloin ajatus muuttui seurakunnan tarkastamisesta tarkoittamaan piispan
tarkastamista. Ikään kuin me tavalliset tallaajat tarkastelisimme piispaa!
No näinkin voi (ja saa) tulevana viikonloppuna olla. Monelle pellolaiselle piispamme Samuel Salmi on tuttu poikavuosiltaan. Varttuihan hiippakuntamme esipaimen täällä, ja kirjoitti täällä ylioppilaaksikin. Piispantarkastuskuulutuksessa hän kutsuukin meitä kaikkia runsaslukuisesti mukaan, osallistumaan tarkastusviikonlopun ohjelmaan. Ja varmasti vaihtamaan kuulumisiakin, mahdollisuuksien mukaan.
Tärkeää olisi, että kirkossa, hiippakunnassa ja seurakunnassa tulemme yhteen - ensi sunnuntain aiheen mukaisesti - rukouksessa ja uskossa. Evankeliumit kertovat, miten Jeesus taisteli pimeyden valtoja vastaan parantamalla sairaita ja antamalla synnit anteeksi. Tähän toimintaan liittyivät juuri rukous ja usko.
Jeesus paransi mm. kuuron ja mykän hengen vallassa olleen pojan. Henki aivan kuin kidutti poikaa, niin, että tämä kaatui, kieriskeli maassa ja kuolasi. Pojan isä oli jo epätoivoinen ja huudahti lopulta Jeesukselle: ”Auta minua epäuskossani!” Isä halusi uskoa ja luottaa, mutta kaikki näytti toivottomalta.
Luulen, että itse kukin meistä on ollut vastaavassa tilanteessa. On tuntunut, ettei mikään enää auta ja kaikki näyttää menevän väärään suuntaan. Oma elämäkin on voinut tuntua kuin kidutukselta, henkisen pahoinvoinnin tai ruumiillisen sairauden vuoksi. Ja kuoleman todellisuuskin saattaa pelottaa.
Toivon, että yhteys toisiin kristittyihin ja seurakuntaan voisi auttaa tällaisissa hetkissä. Aina voi soittaa ystävälle, puolitutulle tai seurakunnan työntekijälle. Aina voi pyytää apua. Ja vaikka tietomme ja taitomme kalpenevat Jeesuksen kykyjen rinnalla, voimme rohkeasti kulkea toistemme rinnalla. Ja luottaa, että Jeesuskin on siinä matkassa.
Näitä asioita me opettelemme seurakunnissa, kaikki yhdessä, Kristuksen opetuslapsina. Siksikin on hyvä, että saamme tarkastella seurakuntamme toimintaa myös ulkopuolisten silmin, piispan, lääninrovastin ja asessorin toimesta. Ja saada rohkaisua yhdessäolosta, ajatusten vaihtamisesta ja Jumalan sanasta.
”Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.” (Ef. 4:6-7)
No näinkin voi (ja saa) tulevana viikonloppuna olla. Monelle pellolaiselle piispamme Samuel Salmi on tuttu poikavuosiltaan. Varttuihan hiippakuntamme esipaimen täällä, ja kirjoitti täällä ylioppilaaksikin. Piispantarkastuskuulutuksessa hän kutsuukin meitä kaikkia runsaslukuisesti mukaan, osallistumaan tarkastusviikonlopun ohjelmaan. Ja varmasti vaihtamaan kuulumisiakin, mahdollisuuksien mukaan.
Tärkeää olisi, että kirkossa, hiippakunnassa ja seurakunnassa tulemme yhteen - ensi sunnuntain aiheen mukaisesti - rukouksessa ja uskossa. Evankeliumit kertovat, miten Jeesus taisteli pimeyden valtoja vastaan parantamalla sairaita ja antamalla synnit anteeksi. Tähän toimintaan liittyivät juuri rukous ja usko.
Jeesus paransi mm. kuuron ja mykän hengen vallassa olleen pojan. Henki aivan kuin kidutti poikaa, niin, että tämä kaatui, kieriskeli maassa ja kuolasi. Pojan isä oli jo epätoivoinen ja huudahti lopulta Jeesukselle: ”Auta minua epäuskossani!” Isä halusi uskoa ja luottaa, mutta kaikki näytti toivottomalta.
Luulen, että itse kukin meistä on ollut vastaavassa tilanteessa. On tuntunut, ettei mikään enää auta ja kaikki näyttää menevän väärään suuntaan. Oma elämäkin on voinut tuntua kuin kidutukselta, henkisen pahoinvoinnin tai ruumiillisen sairauden vuoksi. Ja kuoleman todellisuuskin saattaa pelottaa.
Toivon, että yhteys toisiin kristittyihin ja seurakuntaan voisi auttaa tällaisissa hetkissä. Aina voi soittaa ystävälle, puolitutulle tai seurakunnan työntekijälle. Aina voi pyytää apua. Ja vaikka tietomme ja taitomme kalpenevat Jeesuksen kykyjen rinnalla, voimme rohkeasti kulkea toistemme rinnalla. Ja luottaa, että Jeesuskin on siinä matkassa.
Näitä asioita me opettelemme seurakunnissa, kaikki yhdessä, Kristuksen opetuslapsina. Siksikin on hyvä, että saamme tarkastella seurakuntamme toimintaa myös ulkopuolisten silmin, piispan, lääninrovastin ja asessorin toimesta. Ja saada rohkaisua yhdessäolosta, ajatusten vaihtamisesta ja Jumalan sanasta.
”Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.” (Ef. 4:6-7)
lauantai 1. maaliskuuta 2014
Mitä yhteistä on samballa ja laskiaisella?
Talvituiskujen keskeltä olisi hauskaa päästä joskus Rio de
Janeiron lämpöön. Vaikkapa sambakarnevaaleille, katselemaan kauniita ihmisiä ja
värikkäitä asuja. Ja varsinkin sitä valtavan kokoista Kristus-patsasta, josta tuo
Brasilian kaupunki myös tunnetaan.
Rion karnevaaleilla ja meidän talvituiskuilla on yllättävä liittymäkohta. Kun Brasiliassa tanssitaan sambaa, meillä harrastetaan samoihin aikoihin riehakasta mäenlaskua. Kyse on kristikunnan yhteisestä perinteestä, nimittäin paastoon laskeutumisesta. Vielä kerran pidetään hauskaa ja nautitaan elämän riemuista, ennen kuin siirrytään vaatimattomien elämäntapojen aikaan.
Myös seurakuntien laskiaistapahtumissa nautitaan talven riemuista: hiihdosta, mäenlaskusta, hevos- ja kelkka-ajeluista, sekä mukavasta yhdessäolosta. Mutta minkälaista hengellistä sanomaa karnevaalit tai laskiainen kantavat mukanaan?
Sanana karnevaali merkitsee jäähyväisiä lihalle. Monelle paasto merkitseekin liharuokien poisjättämistä, mutta myös hengellistä itsetutkintaa; jäähyväisiä pinnalliselle elämälle, lihallisuudelle. Paaston aikana ihminen (1) katuu syntejään ja haluaa palata täyttämään Jumalan tahdon, (2) tutkistelee Jumalan pyhyyttä ja rakkautta, joka näkyy Kristuksen kärsimyksessä ja kuolemassa ja (3) pyrkii kasvamaan yhä vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi.
Laskiaissunnuntain evankeliumissa Jeesus kehottaa laittamaan elämän arvot järjestykseen ja toimimaan Jumalan tahdon toteuttamiseksi: ”Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän.”
Ilo, onni ja nautinnot eivät välttämättä kirkasta Jumalan tahtoa tai elämän totuutta. Joskus Jumala on lähimpänä kärsimyksessä, vaikeissa elämäntilanteissa ja suurissa haasteissa. Vaikka kärsimys harvoin jalostaa ketään, voi sen kautta saada kokemuksen todellisesta ihmisyydestä. Ja siitä, kuka kaikkivaltias Jumala on.
Golgatalla hän on kuitenkin kärsinyt eniten, meidänkin syntiemme vuoksi.
Rion karnevaaleilla ja meidän talvituiskuilla on yllättävä liittymäkohta. Kun Brasiliassa tanssitaan sambaa, meillä harrastetaan samoihin aikoihin riehakasta mäenlaskua. Kyse on kristikunnan yhteisestä perinteestä, nimittäin paastoon laskeutumisesta. Vielä kerran pidetään hauskaa ja nautitaan elämän riemuista, ennen kuin siirrytään vaatimattomien elämäntapojen aikaan.
Myös seurakuntien laskiaistapahtumissa nautitaan talven riemuista: hiihdosta, mäenlaskusta, hevos- ja kelkka-ajeluista, sekä mukavasta yhdessäolosta. Mutta minkälaista hengellistä sanomaa karnevaalit tai laskiainen kantavat mukanaan?
Sanana karnevaali merkitsee jäähyväisiä lihalle. Monelle paasto merkitseekin liharuokien poisjättämistä, mutta myös hengellistä itsetutkintaa; jäähyväisiä pinnalliselle elämälle, lihallisuudelle. Paaston aikana ihminen (1) katuu syntejään ja haluaa palata täyttämään Jumalan tahdon, (2) tutkistelee Jumalan pyhyyttä ja rakkautta, joka näkyy Kristuksen kärsimyksessä ja kuolemassa ja (3) pyrkii kasvamaan yhä vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi.
Laskiaissunnuntain evankeliumissa Jeesus kehottaa laittamaan elämän arvot järjestykseen ja toimimaan Jumalan tahdon toteuttamiseksi: ”Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän.”
Ilo, onni ja nautinnot eivät välttämättä kirkasta Jumalan tahtoa tai elämän totuutta. Joskus Jumala on lähimpänä kärsimyksessä, vaikeissa elämäntilanteissa ja suurissa haasteissa. Vaikka kärsimys harvoin jalostaa ketään, voi sen kautta saada kokemuksen todellisesta ihmisyydestä. Ja siitä, kuka kaikkivaltias Jumala on.
Golgatalla hän on kuitenkin kärsinyt eniten, meidänkin syntiemme vuoksi.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)